Възрастта и килограмите

възрастта и килограмите

Свикнали сме да обвиняваме възрастта за голям брой здравословни проблеми, но истината е, че бихме могли да избегнем много от тях, ако водим здравословен начин на живот. Често възрастта е сочена като причина и за по-трудното сваляне на килограми, но дали наистина тя ни пречи да отслабнем?

 Истинската причина НЕ е възрастта, а забавения метаболизъм.

С годините всички процеси в организма се забавят, количеството хормони, регулиращи теглото на тялото (лептин, кортизол, естроген, инсулин, адреналин), са по-малко. Поради това намалява и мускулната маса. Често хората продължават да поддържат хранителните си навици – хранят се както преди, но работят повече, спят по-малко,натоварват се с по-тежки ангажименти и не намират време за движение. Това са основните  причини метаболизмът да се забавя с възрастта, което налага промяна в хранителните ни навици (в посока надолу) или във физическата ни активност (в посока нагоре).

Предлагаме ви няколко съвета, с които да поддържате метаболизма си в топ форма:

– Тренирайте редовно. Ако посещавате фитнеса  2 пъти седмично и натоварвате цялото тяло с тежести, това е напълно достатъчно, за да поддържате мускулната си маса;
– Може да ходите пеша ежедневно и да правите упражнения за разтягане. Препоръчително е 60 мин ходене и 15 мин стречинг всеки ден, ако не можете да правите упражнения с тежести;
– Не пропускайте хранене и не гладувайте. Когато организмът не получава храна, той минава в режим „почивка” и забавя метаболизма, за да съхрани запасите;
– Не прекалявайте с калориите. Когато консумирате повече калории, отколкото изразходвате, това води до покачване на кръвната захар;
– Не бързайте да отслабвате. За да задържите желаното тегло, отслабването трябва да бъде умерено. Най-добре е да не губите повече от килограм за седмица;
– Пийте вода! Ако сте дори леко дехидратирани, метаболизмът се забавя.
– Намалете стреса. Със стреса се увеличава секрецията на някои хормони, като адреналин, които могат да повишат скоростта на изгаряне на калории. Но нещата са различни, когато стресът е силен или хроничен. В този случай, обмяната на веществата е по-бавна и причинява наддаване на тегло, а хормоните на стреса (кортизол) улесняват съхраняването на мазнини, особено в областта на корема.
– Лягайте си рано. Когато не спите достатъчно, имате по-голям апетит. Според проучване липсата на сън води до намалени нива на лептин и повишени нива на грелин (хормони, които регулират апетита).

– Ако харесвате пикантни храни, не ги избягвайте. Те стимулират кръвообръщението и повишават телесната температура.

Не винаги причината за наднорменто тегло е бавния метаболизъм.  Проблемът с килограмите се появява, когато човек консумира повече калории, отколкото изразходва. Дори да тренира, ако той компенсира физическите упражнения с по-големи количества храна, отново няма да постигне добри резултати. Мускулната маса изгаря повече калории, отколкото мастната тъкан. Съответно, когато в тялото има по-висок процент мускулна маса, метаболизмът работи на по-бързи обороти. Ако сравним двама души с еднакво тегло и единият има повече мускули, то неговият енергиен разход в покой ще е по-висок. Затова и тренировките с тежести често се препоръчват за хора, които искат да изгубят мазнини. Разбира се – тези правила важат за здрави хора.

Вината за натрупаните килограми лесно може да се прехвърли на забавения метаболизъм, но истината е, че всичко зависи от нас. Важно е, с напредването на годините, да поддържаме двигателната активност и да коригираме количествата храна, която консумираме.
Все пак възрастта няма калории.

Беше ли полезно? Оценете ни!

0 / 5