Захар и подсладители

Горчивата истина за захарта

Добавената захар в продуктите, които консумираме е сред най-големите врагове на здравословния хранителен режим. В нея няма протеини, полезни мазнини, витамини или минерали, а съдържа само огромно количество калории. Да, захарта ще ни даде енергия, но за да разберем защо е толкова вредна за здравето ни, трябва първо да видим от какво е направена.

Захарта се разделя на две прости захари (монозахариди) – глюкоза, която се намира във всяка жива клетка в природата и фруктоза, от която нямаме физиологична нужда. Големите количества фруктоза от добавени захари се превръщат в мазнини, които се трупат основно в областта на корема и понякога, мазнини невидими за нас, които се складират около органите ни.

Както може би знаете, не всички калории са еднакви. Фруктозата не предизвиква чувство на ситост в мозъка или понижаване на хормона на глада (грелин), толкова колкото глюкозата. Освен това, захарта може да доведе до пристрастяване, защото предизвиква освобождаване на допамин. Допаминът е неврохормон, който  контролира телесната температура, чувството за глад и жажда, умората, съня и денонощните ритми. Заради влиянието, което оказва захарта на хормоните и мозъка, тя драстично повишава риска от наднормено тегло и затлъстяване. Също така има доказателства, че вреди на метаболизма и може да предизвика сърдечни заболявания, диабет и дори рак.

Захар под прикритие

Захарта освен, че е изключително вредна за здравето ни, се крие в храни, в които дори не подозираме, че се съдържа.  Например продуктите обозначени с надпис „без мазнини“ или „нискомаслени“, често съдържат двойно количество захар. Производителите заместват премахнатите мазнини с добавена захар, за да компенсират вкуса и консистенцията на нискомаслените продукти. Типичен пример за това са обезмаслените или нискомаслени кисели и пресни млека.
Готовите сосове за спагети, кетчупа и салатните дресинги също съдържат добавена захар в големи количества. Друга скрита захарна бомба са газираните и плодови напитки. Една чаша плодов сок съдържа същото количество захар, колкото и чаша кола. Някои „здравословни“ зърнени закуски с различни вкусове (мед, шоколад и др.), “крият” толкова захар, колкото и продуктите, които не претендират да са здравословни. Затова винаги четете внимателно етикетите.

Най-лесният начин да си представите точно количеството захар, което се съдържа в даден продукт е като обърнете грамовете в супени лъжици. Това става по следния начин – 4,2 г захар = 1 супена лъжица; 8,4 г захар = 2 супени лъжици. Пресмятайте колко супени лъжици захар приемате като разделяте посоченото количество за порция на 4.

Представяме ви няколко от най-фрапиращите случаи на захар под прикритие:

Нискомаслено кисело мляко (400 г) – 4-5 с.л. захар
Натурален сок от ябълка (200 мл) – 10 с.л. захар

Доматен сос за паста (една порция) – 10-12 с.л. захар

Препоръчителното количество

Достатъчно е да кажем, че Световната Здравна Организация препоръчва дневния прием на захар да не надвишава около 25 г или 6 чаени лъжици. Само едно кенче газиранa напитка съдържа приблизително 30-40 г (или около 10 чаени лъжици) захар. Всеки може сам да прецени и да сметне приблизителния грамаж на захарта, която консумира дневно.

 

Здравословни алтернативи

За щастие има здравословни алтернативи на захарта и изкуствените подсладители, като например натуралния мед. Въпреки, че е съставен наполовина от фруктоза, той е богат на полезни хранителни вещества. Друг естествен подсладител е стевията. Тя не съдържа въглехидрати и калории и не повишава нивата на кръвната захар в организма. И накрая, най-добрият избор на здравословен подсладител остават плодовете и зеленчуците.

Ако искате да бъдете здрави, можете драстично да ограничите количеството захар, което поемате, като спазвате здравословен и балансиран хранителен режим, изготвен специално за вас и съобразен с вашите цели, здравословно състояние и вкусови предпочитания. Когато спазвате хранителен режим, е много по-лесно да устоите на безбройните изкушения, които съдържат големи количества захар.

Ако все още нямате индивидуален хранителен режим, можете да го поръчате от тук.

Откъс
Захар и подсладители
Заглавие
Захар и подсладители
Описание
Добавената захар в продуктите, които консумираме е сред най-големите врагове на здравословния хранителен режим. В нея няма протеини, полезни мазнини, витамини или минерали, а съдържа само огромно количество калории. Да, захарта ще ни даде енергия, но за да разберем защо е толкова вредна за здравето ни, трябва първо да видим от какво е направена.
Автор
Издател
Топ Форма

За първи път ли си на нашия сайт?

Ако отговорът ти е да, радваме се, че ни откри! Нашата мисия е да ти помогнем да постигнеш или да задържиш перфектните килограми, като се храниш здравословно. Това е напълно възможно с подходящия точно за теб хранителен режим. Надяваме се да сме ти полезни.

Поръчай своя режим

Виж повече за програмата

Моля, проверете имейла си за линк за промяна на парола. Ако все още имате проблеми – моля, пишете ни на info@topforma.bg