Какво да ям?

какво да ям

Замисляли ли сте  се колко време прекарвате чудейки се какво да ядете? Колебаете се за закуската (10-15 мин.); трудно ви е да изберете обяд (20-30 мин.); решението какво да хапнете следобед отнема поне половин час от работния ви ден (30 мин.), а вечерята винаги е най-трудна (30-40 мин.)…Всичкото това време можете да отделите за по-приятни и продуктивни мисли и действия и да не се затормозявате с избора на храна. Как да го направите? Необходими са две съставки – планиране и списък с аварийни храни. Тук ще ви  покажем как да ги използвате, за да имате повече време за себе си.

 

ПЛАНИРАНЕ

Планирането на храненията ви за седмицата ще отнеме не повече от 30 минути, а ще ви спести минимум по половин час всеки ден! Създаването на навик да планирате храненията си ще улесни живота ви и ще ви помогне да се храните правилно. В началото може да ви се струва трудно да изберете наведнъж храненията си за цяла седмица, но постепенно ще свикнете  и ще го правите с удоволствие. Спазвайте следните стъпки за лесно и ефективно планиране:

 

  • Съставете си седмично меню.

Ако спазвате индивидуален хранителен режим можете да прескочите тази стъпка, защото разполагате с най-подходящото за вас меню.  Ако нямате режим, отделете 30 минути през почивните дни, за да планирате храненията си за седмицата. Можете да превърнете това занимание в семейно забавление – нека всеки член от семейството ви даде своите предложения за хранения през седмицата.

–          Върху лист хартия (или в word) си направете табличка със седем колонки (дните от седмицата) и четири редички (храненията за деня – закуска, обяд, следобедна закуска, вечеря) , в която ще попълните всяко хранене.

–          Започнете да попълвате първо закуските за седмицата – включвайте храни, които обичате и знаете, че са полезни за вас. Ако нямате много идеи за закуска, можете да редувате две през един ден, за да разнообразявате сутрините си.

–          Попълнете следобедните закуски – тук изборът също е голям – плодове; сушени плодове; кисело мляко; ядки и др. Не е задължително всеки ден следобедната ви закуска да е различна – можете да ядете плодове и през седемте дни от седмицата, но е важно да попълните таблицата си!

–          Определете вечерите според нуждите и предпочитанията си. Не забравяйте да включите риба в единия ден; можете да си планирате две постни вечери, както и две с месо. Вариантите са многобройни! Можете да разгледате сайтове с рецепти за вдъхновение и да си съставите най-вкусното и полезно меню.

–          Попълнете квадратчетата за обяд. За да направите живота си по-лесен, можете да изберете кои от планираните от вас вечери бихте хапнали и за обяд и да сложите същите ястия в кутийките за обяд на следващия ден. Ако прилагате този трик за пестене на време – всичко, което трябва да направите е да приготвите малко по-голямо количество за вечеря, за да ви остане и за обяд.

 

  • Направете си си списък за пазаруване спрямо съставеното от вас меню.

Това е лесно. Необходимо е единствено да минете през всички кутийки от менюто си и да си изкарате в отделен списък необходимите за всяко ястие продукти. Вече имате списъка си за пазаруване за седмицата!

Ако имате възможност можете да купите всички продукти наведнъж и да си спестите време от ходене до магазина всеки ден.

 

  • Следвайте менюто си!

Разполагайки с меню за седмицата, няма да ви се наложи да пропилявате нито минутка в мислене какво да ядете! Необходимо е единствено да се придържате към съставения от вас план и да се наслаждавате на живота!

 

АВАРИЙНИ ХРАНИ

Независимо дали спазвате режим или собственото си меню за седмицата, винаги има ситуации, в които е невъзможно да се придържаме към плана. Това са ситуации, в които или сме прекалено заети или не сме успели да планираме времето си правилно, но каквато и да е причината – струва ни се невъзможно да намерим време да хапнем. Имаме решение и за тези ситуации. Решението се нарича – аварийна храна.

Едно от най-важните условия, за да сме в топ форма е да се храним редовно! Останалите условия, както знаете са качественото и умерено хранене, но редовността представлява 60 % от един здравословен хранителен режим. С други думи – каквото и да правим – не трябва да пропускаме хранене! Тук на помощ идват аварийните храни.

Това са храни, които лесно можем да имаме в себе си или да си набавим, където и да сме и ни позволяват да не пропуснем хранене. Не забравяйте, че тези храни не могат да заместят пълноценната закуска, обяд или вечеря, но при аварийни ситуации вършат чудесна работа.

 

Ето го и нашият списък с аварийни храни:

 

За междинни хранения (закуски);

–          Пакетче обикновени солети

–          Сушени плодове

–          Кисело мляко

–          2-3 обикновени сухара

–          2-3 обикновени бисквити

 

За основни хранения (обяд и вечеря):

–          400 г кисело мляко

–          Сандвич от 2 филии пълнозърнест хляб, 30 г пуешко филе, 50 г сирене и зеленчук

–          Импровизация на описания по-горе сандвич с нискомаслени колбаси и сирена.

Ако все още нямате личен хранителен режим, можете да го поръчате тук.

Откъс
Какво да ям?
Заглавие
Какво да ям?
Описание
Замисляли ли сте се колко време прекарвате чудейки се какво да ядете? Колебаете се за закуската (10-15 мин.); трудно ви е да изберете обяд (20-30 мин.); решението какво да хапнете следобед отнема поне половин час от работния ви ден (30 мин.), а вечерята винаги е най-трудна (30-40 мин.)...
Автор
Издател
Топ Форма

Моля, проверете имейла си за линк за промяна на парола. Ако все още имате проблеми – моля, пишете ни на info@topforma.bg