Парче от дъгата

парче от дъгата

 

Един от най-лесните начини да сте сигурни, че се храните полезно, е да приемате разнообразни цветове. Набавяйте си максимума витамини и минерали чрез храненето, като просто избирате плодове и зеленчуци в различни цветове.

Всеки един цвят на плодовете и зеленчуците обикновенно означава различен хранителен елемент. Избирайки всички цветове на дъгата ще си набавяте разнообразни и необходими за организма съставки.

Ако досега сте се придържали към еднообразни плодове и зеленчуци, значи е време да започнете да експериментирате с нови вкусове, за да дадете на тялото си всичко, от което се нуждае. Ако например сте привърженик на портокали и ябълки, опитайте да консумирате повече праскови и сливи. Заменете любимата си салата айсберг с по-тъмна като спанак или рукола.

Друга полезна стратегия е да опитвате кухни от различни националности, особено азиатска или арабска – те използват разнообразни зеленчуци както за салата, така и за супи и основни ястия.

Витамини и минерали в цветове

Червено. При плодовете и зеленчуците червеният цвят обикновено е знак за наличието на витамин А (бета каротин) и витамин C. Червените култури са богати на магнезий и фибри. Можете да избирате между червени пиперки, домати, червено цвекло, череши, малини и къпини. Червените ябълки съдържат и антиоксиданта кверцетин, който действа като щит срещу настинки и алергии. Доматите, динята и червените грейпфрути са изключително богати на ликопен, съставка, която ни предпазва от ракови заболявания.

Оранжево. Този близък до червеното цвят на плодовете и зеленчуците има подобен профил на минерали и витамини. Приемайки оранжеви плодове и зеленчуци ще си набавите витамините А, C и B6, калий и фибри. Изборът е огромен – моркови, сладки картофи, пъпеш, портокали, тиква, кайсии, праскови, мандарини, греjпфрут.

Жълто. Бананът най-вероятно е първият жълт плод, за който се сещате – той съдържа калий и фибри. Те, плюс магнезий, витамин А и манган се добиват и от други жълти плодове като тиквата и жълтите пиперки.

Зелено. Тъмнозелените листни зеленчуци са изключително богати на полезни хранителни съставки и съдържат много повече витамини и минерали от салатата айсберг например. Спанакът е виден представител на тази група. Той съдържа високи количества лутеин /изключително полезен за очите и зрението/ и фолиева киселина. Тези съставки се съдържат и в броколите и аспержите.

Синьо. Замислете се за син плод. Най-вероятно пред очите ви изкачат боровинки – един от най-силните природни антиоксиданти. Те са много богати и на фибри и са незаменима съставка на всяка диета – можете да ги хапвате със шепа, да ги поръсите върху мюслите си или да ги добавите към ястия и салати за изтънчен вкус. Друг виден представител на сините плодове е синята слива. Тя е пълноценен източник на калий. Калият, като основен минерал, поддържащ нормално кръвно налягане и сърдечна дейност, осигурява добра протекция за организма.

Лилаво. Тук влизат зеленчуци като червения лук и патладжана, както и плодове като къпините и червеното грозде. Лилавият цвят е индикатор за наличието на антоцианини – силни антиоксиданти, които предпазват кръвоносните съдове и запазват кожата здрава и чиста. В лилавите зеленчуци като лилаво зеле и червените картофи ще намерите витамин А и мощните антиоксиданти флавоноиди.

Бяло. Карфиолът, пащърнакът и ряпата изобилстват от витамин C, K и фолиева киселина. Съдържат и фибри. Не забравяйте лука и чесъна, които поради съдържанието си на алицин, са натурални имуностимуланти и предпазват сърцето и кръвоносните съдове.   Не ограничавайте избора си до домати, краставици и ябълки. Експериментирайте! Открийте цветовете на дъгата в близкия пазар и ще получите голяма доза витамини и минерали, както и по-вкусни и интересни ястия.

Ако все още нямате индивидуален хранителен режим, можете да го поръчате от тук.

Откъс
Парче от дъгата
Заглавие
Парче от дъгата
Описание
Един от най-лесните начини да сте сигурни, че се храните полезно, е да приемате разнообразни цветове. Набавяйте си максимума витамини и минерали чрез храненето, като просто избирате плодове и зеленчуци в различни цветове.
Автор
Издател
Топ Форма

За първи път ли си на нашия сайт?

Ако отговорът ти е да, радваме се, че ни откри! Нашата мисия е да ти помогнем да постигнеш или да задържиш перфектните килограми, като се храниш здравословно. Това е напълно възможно с подходящия точно за теб хранителен режим. Надяваме се да сме ти полезни.

Поръчай своя режим

Виж повече за програмата

Моля, проверете имейла си за линк за промяна на парола. Ако все още имате проблеми – моля, пишете ни на info@topforma.bg