5 храни за имунитет, които лекуват гените ни

храни за имунитет

 

Около 80% от имунните клетки се намират в храносмилателната система. Какво означава това? Означава, че храните, които присъстват в менюто ни, оказват директно влияние върху нашия имунитет.

С други думи – ако се храним правилно, можем да разчитаме на силен имунитет, а ако не внимаваме какво ядем – увеличаваме риска да боледуваме често.

Неправилното хранене може да причини и трайно увреждане на гените, свързани с реакцията на организма при възпаление. В този случай  в тялото ни настъпват епигенетични промени (епигенетиката е наука, която изследва влиянието на средата върху гените). Дали тези промени са обратими? Отговорът е ДА.

Лекарството отново е храна. Определени храни имат способността буквално да лекуват гените ни. Тези храни се наричат епигенетични модификатори.

Има два начина, по които тези храни повлияват на гените ни – чрез метилиране на ДНК и чрез модификации в хистоните. Метилирането на ДНК  е процес, в който към ДНК се добавят химически молекули, които „включват“ и „изключват“ някои гени. Модификациите на хистоните оказват влияние върху регулацията на генната активност.

Без да влизаме в повече подробности, важно е да разберем и да запомним, че храната влияе върху гените ни. Не е ли това достатъчно, за да сме по-отговорни към храненето си? Не само, когато искаме  да подсилим имунитета си, а всеки ден.

Вижте 5-те топ храни за подсилване на имунитета, които в същото време са и епигенетични модификатори:

1.  Чесън

Чесънът е епигенетичен модификатор и влияе върху гените ни чрез модификации в хистоните. Той съдържа серни съединения, на които се дължи и специфичната му миризма и вкус. Тези съединения увеличават нивата на ацетилация на хистоновите белтъци в организма, като по този начин активират гените потискащи образуването на тумори.

Редовното консумиране на чесън е доказано ефективна превенция както на настинки, така и на ракови заболявания.

Алицинът е друга съставка, на която чесънът дължи заслужената слава на имуностимулант. Алицинът активира белите кръвни телца да унищожат всякакви вируси и бактериални инфекции. Доказано е, че чесънът унищожава с почти 100%-ова ефективност човешкия риновирус, който причинява настинки, грип и респираторни заболявания.

За да все възползвате от всички лечебни свойства на чесъна, препоръчително е да го консумирате суров.

2. Куркума

Куркумата е сред храните с най-силните антиоксидантни и противовъзпалителни свойства. Куркумин е активнота съставка в златистата подправка, която ни предпазва от възпаления, вируси, гъбични инфекции и ракови заболявания.

Възпаленията са причина за голяма част от хроничните заболявания, които разрушават здравето ни, така че не се колебайте, а включете куркумата в менюто си, за да се предпазите. Тя се усвоява много по-добре от организма, когато е в комбинация с черен пипер.

Куркумата не само ни предпазва от вируси и възпаления, но е сред основните епигенетични модификатори. Тя повлиява върху гените и по двата възможни начина – чрез метилиране на ДНК и чрез модификации в хистоните. Ползите й за здравето ни не са за подценяване.

3. Канела

Канелата е сладкият вариант на куркумата по сила на действие срещу вирусите. Ароматната подправка не само подсилва имунитета – тя се бори с патогените, които причиняват болести.

Както куркумата, така и канелата е епигенетичен модификатор, който повлиява на гените ни по двата възможни начина , потискайки експресията на възпалителните гени.

Можем лесно да включим канелата в ежедневното си меню. Начините за консумацията й са многобройни – можем да я добавяме към кафето или чая; да я поръсваме върху закуската си от овесени ядки; да включваме към месно ястие; да я смесваме с тахан; да й се наслаждаваме върху пресен плод и много други. Експериментирайте и си осигурете ароматна защита срещу грипове и настинки.

4. Цитруси

Всеизвестен факт е, че цитрусовите плодове са изключително богати на витамин C. Този витамин е жизненоважен за справяне с инфекциите, защото увеличава производството на белите кръвни телца в организма. Тялото не може да произвежда или да съхранява този витамин и е важно да си го набавяме ежедневно.

Заредете се с цитрусови плодове и бъдете сигурни, че те ще ви донесат не само наслада, но и ще подпомогнат имунитета и здравето на гените ви. Съставките в цитрусите влияят върху гените чрез модификации на хистоните, регулирайки  генната активност.

5. Броколи

Броколите са изключително богати на антиоксиданти и витамини, но най-ценната им съставка е сулфорафанът. От всички кръстоцветни зеленчуци, точно те съдържат ценния цулфорафан в най-голямо количество. А какво прави сулфорафанът толкова ценен? Това че именно те и само те активират белите кръвни телца (лимфоцитите). А лимфоцитите са основните „борци“ с гриповете и настинките.

За да запазите всички ценни вещества в броколите, приготвяйте ги на пара за кратко време (2-4 минути). Можете да мултиплицирате силата на броколите като ги консумирате в комбинация с други храни, съдържащи сулфарафани като репички, горчица и уасаби.

 

Избрените храни е важно да присъстват в менюто ни колкото е възможно по-често и особено в случаите на възпаление в организма. Неправилното хранене може да удължи възпалителния отговор на организма и да намали възможността за поправка на увредената тъкан. Правилното хранене и балансираният хранителен режим, от друга страна, са ключът към доброто здраве.

Ако все още нямате индивидуален хранителен режим, можете да го поръчате от тук.