skip to Main Content

#Хранителни съставки

Ферментирали храни и защо да ги консумираме

Беше ли полезно? Оценете ни!

0 / 5

02.12.2019

Ферментирали храни и защо да ги консумираме
  • Преди да продължите, абонирайте се от тук за още полезни статии от нас и нашите специалисти на тема здраве, здравословно хранене и здравословно отслабване:

Със студеното време, идва и желанието ни да похапваме кисели и мариновани храни като кисело зеле и туршии. В днешната статия ще обърнем по-специално внимание на естествено ферментиралите храни, които са изключително полезни.

Какво представляват ферментиралите храни

Ферментиралите храни са преминали през процес на лактоферментация, при който естествените бактерии се хранят със захарта и нишестето в храната, създавайки млечна киселина. Този процес запазва храната и създава полезни ензими, витамини, Омега-3 мастни киселини и пробиотици. Естествената ферментация на храните запазва хранителните вещества.

Какви са ползите от консумацията на ферментирали храни

Ферментиралите храни са с ниско съдържание на захар и калории, но с високо съдържание на фибри. Освен това помагат за контролиране на нивата на кръвната захар и  намаляват и апетита. Консумацията на ферментирали храни, помага за намаляване на нивата на лошия холестерол. Добрите бактерии в тях, подпомагат превенцията срещу гъбични инфекции и инфекции на пикочните пътища, затлъстяване и дори диабет.

Помагат за по-лесно усвояване на храната

Пробиотичните храни също така помагат за възстановяване на баланса на чревната флора и намаляват риска от храносмилателни проблеми. Те облекчават симптомите на синдрома на раздразненото черво, както и храносмилателно разстройство. Ферментиралите храни са отразяват благоприятно при диария, подуване, газове и запек.

Подсилват имунната система

Ферментиралите храни съдържат много пробиотици и са отлични за поддържане на храносмилателната система в добро здраве, а тяхното консумиране подпомага по-бързото справяне с настинки и грип. Ферментиралите храни съдържат витамин С, желязо и цинк – хранителни вещества, които доказано допринасят за подсилване на имунната система.

Кои храни са ферментирали и какви са ползите от тях

Кисело мляко

Киселото мляко е най-консумираният ферментирал млечен продукт в България. Приемът на кисело мляко е свързан с по-добро здраве на чревната флора. При избор на кисело мляко, четете етикетите и избирайте кисело мляко с жива закваска. Ако спазвате постите или се храните само с растителна храна и се чудите как да си набавите от полезните бактерии, може да замените киселото мляко с някоя от растителните ферментирали храни, които сме посочили.

Кефир

Кефирът съдържа изобилие от полезни бактерии и консумацията му може да подобри и облекчи симптомите на диария и стомашен дискомофорт. Той е богат на минерали и витамини от групата В, както и витамин К.

Кисело зеле

Киселото зеле е с високо съдържание на фибри, витамин А, C, K и витамини от групата В. Добър източник на желязо, манган, натрий, магнезий и калций. Съдържанието на фибри и пробиотици в киселото зеле допринасят за поддържане на ниски нива на лошия холестерол. Тъй като киселото зеле е солено, внимавайте с количествата, които консумирате. Най-добрият вариант, е да си направите домашно, естествено ферментирало кисело зеле в буркан. Методът на приготвяне е изключително лесен и бърз. Вижте нашата рецепта за естествено ферментирало зеле в буркан >>.

Ябълков оцет

Ябълковият оцет е полезен и добавя страхотен кисел вкус към салатите. Богат е на антиоксиданти, понижава холестерола и подпомага в борбата с излишните килограми. Отново, най-добрият вариант е да си го приготвите сами в домашни условия.

Комбуча

Комбучата представлява ферментирал чай.  Процесът на ферментация я прави напитка богата на пробиотици. Консумацията и може да подобри цялостното здраве на червата. Този ферментирал чай е богат на антиоксиданти и много проучвания показват, че предпазва черния дроб от токсини.

Естествено ферментирали зеленчуци

Естествено ферментиралите зеленчуци освен, че са много вкусни, са богати на пробиотици. Възможно е да се ферментира почти всеки зеленчук, но най-популярните опции са – краставици, карфиол, моркови, репички, червени чушки и чесън. Въпреки че ферментиралите зеленчуци са богати на няколко полезни хранителни вещества, те често са с високо съдържание на натрий, затова препоръчваме да ги консумирате умерено.

Хляб с квас

Хлябът с квас  се приготвя с брашно, сол, вода и квасна култура. Дългият процес на ферментация при приготвянето му освобождава хранителни вещества като желязо, магнезий, фолиева киселина и витамини от групата В. Това позволява и по-лесното им обработване от организма. Освен това, хлябът с квас засища за по-дълъг период от време.

 

 

 

 

 

Други свързани статии:

Още от Топ форма

Глутенът – опасен или не?

  Продължаваме темата за хранителните непоносимости и алергии с темата за глутена. Само преди десетина години, малко хора знаеха какво точно е глутен. Днес, безглутеновата диета е една от най-популярните. Някои твърдят, че безглутеновата диета е идеална за отслабване, други…

Прочети още

Наднорменото тегло и затлъстяването са едни от водещите фактори за тежко протичане на COVID-19, както и за множество други здравословни проблеми. Какви са причините и какво можем да направим?

Прочети още
Back To Top