Глад за сладко – как да го преодолеем

нещо сладко

Постоянен глад за сладко – как да се справим с непреодолимия апетит за вредни храни

Часът е 15.30 следобед и усещането, че се нуждаете от парче шоколад, ви завладява.

Почти всяка жена и три четвърти от мъжете познават това чувство на непреодолим глад за сладко. Той се появява неочаквано и е толкова силен, че изглежда невъзможно да му се устои.

За съжаление повечето от нас не “жадуват” за ябълки или броколи. Преяждат ни се храни, които са сладки (шоколад, бисквити, сладолед), солени (чипс) и мазни (паста, сирене, кашкавал) – с една дума – вредни храни.

Какво предизвиква непреодолимия глад за сладко?

Непреодолимият апетит не е случаен или въображаем. Той не е и показател за слабост или липса на воля. Силните усещания за нужда от храна (особено вредна) са биологични реакции, които се зараждат в центровете на мозъка, “отговарящи” за емоциите, удоволствието и спомените.

Мозъкът ни си “спомня”, че определени храни ни карат да се чувставаме по-добре. Той се опитва да предизвика отново приятното усещане, като създава силно, подобно на пристрастяването към наркотици или цигари, желание за консумиране на тези конкретни храни.

Нуждаем ли се наистина от мазнини и захар?

В човешкия организъм е заложена потребността от мазнини и захар. Този механизъм за оцеляване ни е помагал в периоди на глад, на липса на храна за пребиваване. В днешно време, обаче – във време на свръхпроизводство и предлагане на обработени храни – тази потребност става ненужна.

Заобикалящата ни среда прави устояването на “повика на човешката природа” още по-трудно. Продуктите на съвременната хранителна промишленост са навсякъде около нас – те са евтини, достъпни и стратегически произведени така, че да провокират нашите по принцип презадоволени потребности за храна. Много малко е нужно, за да се активират латентните ни потребности – картинка на така жадуваната храна, описание или миризма. Изкушенията са навсякъде!

Храната като успокоително

От психологическа гледна точка, непреодолимото желание за похапване играе важна роля. Хората използват храната и специално такава, която съдържа захар, мазнини и въглехидрати, като успокоително. Тя им помага да намалят усещането за стрес и тревожност и да задоволят други емоционални нужди.

Това “успокоително” има краткосрочно действие, но все пак помага. Въпреки, че е важно да се справяме с подобни усещания, има и по-здравословни начини да задоволим емоционалните си нужди.

 

5 начина да се справим с желанието за похапване


Въпросът не е дали ще изпитате непреодолимо желание за похапване, а как ще реагирате, когато то се появи. Предлагаме ви няколко начина за справяне с непреодолимия апетит:

Хранителни добавки

Честите и силни усещания за нуждата от нещо сладко/солено/мазно често са симптом за липса на определени хранителни елементи в организма. Те могат да се набавят чрез  следните хранителни добавки:

  • Витамин B комплекс – увеличава нивото на серотонин в организма и подобрява способността на тялото да усвоява въглехидратите
  • Рибено масло – богато на омега 3 мастни киселини, то регулира инсулиновата чувствителност и “блокира” желанията ни за приемане на захар
  • Триптофан – аминокиселина, която повишава нивата на серотонина (веществото, отговорно за доброто ни настроение). Ниските нива на триптофан в организама водят до депресия, тревожност, нетърпение, наддаване на тегло и ненаситен глад за въглехидрати.
  • Хром – помага за регулиране нивата на кръвната захар и спомага за намаляване на желанието за прием на въглехидрати
  • Ел глутамин – аминокиселина, която стабилизира глюкозата в организама без да повишава кръвната захар и инсулина и така намалява глада ни за сладко.

Спокойствие

Когато е в състояние на стрeс, организмът отделя хормона кортизол, който казва на мозъка, че трябва да намери “лекарство” за стреса. Мозъкът ви съхранява информацията, че сладките, солени и мазни храни са ви помогнали да се чувствате по-добре, когато сте били в подобна ситуация преди, и ви “нарежда” да хапнете нещо.

Вместо да използвате храна, за да се почувствате по-добре – направете нещо, което обичате – разходете се, обадете се на приятел, вземете конкретни мерки срещу причинителя на стреса, който се опитвате да “излекувате”. Най-доброто решение е да се заемете с някаква физическа активност – това ще намали нивата на инсулин и ще “блокира” измамната нужда от нещо сладко. Друго решение е да спите повече. Липсата на сън намалява нивото на хормона, който ви казва, че сте заситени (лептин) и увеличава тези на хормoна, който повишава апетита (герлин) – това може да доведе до нарастване на непреодолимия ви апетит с до 45 %.

Здравословна размяна

Можете да задоволите непреодолимото си желание за похапване и със здравословни и богати на хранителни елементи храни. Например, когато силно ви се прияде богата на въглехидрати храна, хапнете плод (пресен или сушен), зеленчук или пълнозърнеста закуска – те имат същия успокоителен ефект като обработените храни, но нямат техните вредни странични ефекти. Една шепа ядки ще ви помогне да задоволите апетитa си за нещо солено, ще ви осигури много повече полезни хранителни елементи и ще ви засити за по-дълго време от пакетче чипс или пържени картофи. Ако “жадувате” за шоколад – изберете черния такъв – той съдържа повече хранителни елементи и по-малко мазнини. Едно парче ще е достатъчно, за да задоволи апетита ви.

Бъдете умерени

Ако здравословните заместители не ви задоволяват, дайте си разрешение да опитате малко от любимите си храни, които желаете толкова силно или определете ден от седмицата, в който можете да си ги позволите. Строгите диети и ограничителните правила само засилват “жаждата” за вредни храни.

Ако прескачате хранене или се лишавате от цели групи храни, е по-вероятно да объркате ниските нива на кръвна захар с апетит, да сте обсебени от представата за това, което не можете да имате и да се нахвърлите върху “забранените” храни, които всъщност няма да дадат на тялото ви това , от което се нуждае. По едно парче шоколад на ден няма да ви навреди, но е важно да не прекалявате с количествата! Ако сте на режим от Топ Форма, знаете, че имате Свободен ден всяка седмица – ден, в който можете да хапвате всичко, което желаете.

Вслушайте се в тялото си

Опитайте да “чуете” тялото си. Изпитвате ли наистина физически глад? Жокер: ако единственото нещо, което ви звучи добре в момента са сладки, солени или мазни храни – най-вероятно изпитвате психическа необходимост от храна, а не глад. Много често непреодолимия апетит за “успокоителна” храна всъщност е апетит за емоционален комфорт. Може би тялото ви ви казва, че е под стрес, че сте самотни, притеснени или, че ви е скучно. Това са състояния, които е по-добре да “лекувате” с разходка, среща с приятел или гореща вана, а не с храна.

Ако все още нямате индивидуален хранителен режим, можете да го поръчате от тук.

 

 

Откъс
„Умирам за нещо сладко!“
Заглавие
„Умирам за нещо сладко!“
Описание
Часът е 15.30 следобед и усещането, че се нуждаете от парче шоколад ви завладява. Почти всяка жена и три четвърти от мъжете познават това чувство на непреодолим апетит. То се появява неочаквано и е толкова силно, че изглежда невъзможно да му се устои.
Автор
Издател
Топ Форма

За първи път ли си на нашия сайт?

Ако отговорът ти е да, радваме се, че ни откри! Нашата мисия е да ти помогнем да постигнеш или да задържиш перфектните килограми, като се храниш здравословно. Това е напълно възможно с подходящия точно за теб хранителен режим. Надяваме се да сме ти полезни.

Поръчай своя режим

Виж повече за програмата

Моля, проверете имейла си за линк за промяна на парола. Ако все още имате проблеми – моля, пишете ни на info@topforma.bg