Храни срещу сърдечно-съдови заболявания

 


Преди да прочетете статията ни „Храни срещу сърдечно-съдови заболявания„, проверете знанията си за здравето на сърцето с нашия кратък и информативен  тест:

Тест - Избери и научи: Здраво сърце

 

Храни срещу сърдечно-съдови заболявания

Замисляли ли сте се какви храни трябва да консумирате срещу сърдечно-съдови заболявания?

Отговорът е, че няма вълшебни храни, които като на магия да ни предпазват от едни от най-разпространените заболяване на XXI век. Тайната е в правилното хранене като цяло – редовно, качествено и умерено. Да, има храни, които са полезни за сърцето, но те трябва да са част от балансиран хранителен режим. Тук ще разгледаме точно тези храни.

Антиоксиданти

Тъй като окисляването на заседналия в кръвоносните съдове LDL холестерол е в основата на атеросклерозата, антиоксидантите са от особено значение за сърдечното здраве.

Изследователи са разработили концепция, наречена „общ антиоксидантен капацитет“, представляваща сбора от различните антиоксидантни свойства на храните, които ядем. Знанията, с които разполага науката в момента, поставят следните храни на първите места:

Храни с висок общ антиоксидантен капацитет:

Дребни плодове
Грозде
Касис
Ягоди
Черни боровинки
Сини боровинки
Годжи бери
Червени боровинки
Зеленчуци
Артишок
Пиперки
Спанак
Червено цвекло
Гъби
Брюкселско зеле
Броколи
Плодове
Нар
Сини сливи
Маслини
Портокали
Череши
Ананас
Киви
Лимони
Напитки
Еспресо
Кафе
Сок от нар
Зелен чай
Черен чай
Червено вино
Гроздов сок
Сок от сини сливи

Други храни, които са богати на антиоксиданти, са орехи, пекан и слънчогледови семки, както и много билки и подправки и много сушени плодове и зеленчуци.

Ядки и семена

Изяждайте няколко ядки дневно като „лекарство“ срещу сърдечно-съдови заболявания. Ядките са богати на фибри и мононенаситени мазнини, за които е известно, че противодействат на сърдечните заболявания.

Ядките са пълни и с различни антиоксиданти, включително витамин Е, селен и елагова киселина (особено орехите), които могат да предпазят артериите от опустошенията на холестерола. Тъй като ядките са и с високо съдържание на мазнини, достатъчно е да хапвате по 30-60 г дневно (в зависимост от теглото ви), за да си набавяте полезните вещества от тях.

Според мащабно изследване, консумацията на 140 г ядки всяка седмица намалява риска от инфаркт с около 35%. Друго изследване показва, че хората, които консумират около 30 г ядки всеки ден, са изложени на по-малък риск да развият сърдечни заболявания. Орехите имат противовъзпалително действие и понижават кръвното налягане и холестерола. Шамфъстъкът и бадемите също влизат в списъка на храните предпазващи ни от сърдечно-съдови заболявания.

Храни от средиземноморската диета

Средиземноморската диета има доказано благоприятен ефект върху здравето, а хората, които живеят в областите около Средиземно море, особено в Гърция, Италия, Испания и южна Франция страдат два пъти по-малко от сърдечни заболявания, отколкото американците например. Препоръките за храненето, които можем да взаимстваме от средиземноморската диета са следните:

  • Яжте зехтин: мазнината, която спасява сърцето – мононенаситената мазнина, която преобладава в зехтина е благоприятна за артериите. Тя намалява вредния холестерол, но не и полезния и има антиоксидантна функция. Най-добър е натуралният, студено пресован чист зехтин.
  • Използвайте силата на зеленчуците, за да попречите на сърдечните инфаркти – зеленчуковите каротини и други антиоксиданти в плодовете и зеленчуците помагат за запазване на артериите незадръстени и здрави.
  • Включете риба в менюто си два пъти седмично.
  • Яжте повече пълнозърнести храни и фасул.

Опитвайте се да включвате всяка от изброените храни в менюто си.

Балансираният хранителен режим е най-лесният начин да се предпазим от сърдечно-съдови заболявания. Няма нужда да изпадате в крайности, достатъчно е да избягвате преработените храни, бялото брашно, захарта и олиото и да се насладите на качествената и прясна храна.

Не можем да се предпазим от всички болести, но контролът върху заболяванията свързани с нездравословната диета, е изцяло в наши ръце.