Колко вода да пием и защо

колко вода

 

Всички знаем, че пиенето на вода е важно, но можем ли да си отговорим на въпроса колко вода трябва да пием и защо? Този въпрос е особено важен през лятото, когато горещините увеличават риска от дехидратация.

В този период от годината прекарваме повече време навън и често забравяме да пием достатъчно течности.

Тялото ни е изградено от 65% вода, като по-голямата част от нея се съдържа в клетките. Затова е от изключителна важност да приемаме необходимо количество вода, независимо от сезона.  Тя не само ще ни помогне да сме в топ форма и да отслабнем, но има  и още много доказани ползи за здравето.

Повечето от нас възприемат водата като  даденост, без да се замислят за нейните безбройни полезни качества. Тя спомага нормалното функциониране на организма и е верен спътник в борбата с килограмите.

Може би се питате какво количество вода е препоръчително да се приема и защо водата е вълшебна съставка за трайно отслабване. Ще намерите отговорите в следващите редове.

 

Водата спомага за разграждане на мазнините

Приемът на вода не само намaлява апетита по естествен път, но и помага на тялото да разгражда складираните мазнини. Колкото по-малко вода пиете на ден, толкова по-голям е рискът от натрупване на мазнини.

За да се засилят процесите на изгаряне на мазнини в организма,  е необходима вода – давайте на тялото си по 1 чаша вода на всеки час в който сте будни”, съветва водещият кардиолог и интернист д-р Гергова, консултант в Топ Форма. Д-р Гергова препоръчва на клиентите на План Здраве да увеличат количеството приемана вода до 1800-2000 мл  дневно (това означава на всеки час да приемате по 1 чаша от 200 мл вода, изпита на глътки, а не наведнъж). Можете и вие да се възползвате от нейния съвет.

 

Водата подпомага работата на бъбреците

Излагането на слънце през лятото увеличава риска от камъни в бъбреците. Това се дължи, от една страна, на дехидратацията, а от друга- на промените в калциевия метаболизъм чрез производството на витамин D. Според специалистите единствено редовният прием на вода  може да намали рискът от поява на камъни в бъбреците с 50 %.

Като цяло, бъбреците не могат да функционират правилно без необходимото количество вода.  Когато работата им е затруднена, част от нея се прехвърля върху черния дроб. Знаем, че една от най-важните функции на черния дроб е  да трансформира натрупаните мазнини в енергия за тялото. Но какво се случва, когато той не работи на пълен капацитет, защото е зает с работата на бъбреците? Отговорът е, че той разгражда по-малко количество мазнини, а останалата част от тях се трупат в тялото. В резултат на това отслабването спира.

 

Предпазваме се от задържане на вода в организма

Ако не давате необходимото количество вода на тялото то започва да трупа запаси, защото се чувства застрашено. Истината е, че водата се съхранява в извънклетъчните пространства, а това е причина за подути крака, ходила и ръце. Ако често имате проблеми със задържането на вода, помислете дали не приемате прекалено голямо количество сол. Когато прекалявате със солта тялото ви търси начин да я разтвори, а това става като организмът задържа водата. За да се справите с ненужните количества сол е достатъчно да увеличите приема на вода. Когато преминава през бъбреците, тя премахва излишното количество натрий.

 Още ползи от регулярния прием на вода:

  • Регулира температурата на тялото
  • Помага на мускулите да работят нормално- те са съставени от 70 % вода и са пряко зависими от количествата, които приемате
  • Помага на тялото да се освободи от токсините и „отпадъците“, а по време на отслабване имаме нужда точно от това

 

Колко вода да пием на ден?

Средно по 8 чаши вода на ден ще ви помогнат да сте в топ форма. В цифри, това прави средно около литър и половина. Тук е важно да отбележим, че хората с наднормено тегло се нуждаят от по-големи количества вода. Те е хубаво да приемат по една допълнителна чаша за всеки 10 килограма над нормата. Другите два случая, когато трябва да пием повече вода е през лятото и когато спортуваме активно.

Обръщайте внимание на признаците на дехидратация. Цветът на урината е по-тъмен, когато сте се обезводнили.  Може, също така, да се появи умора и главоболие. По-рядкото уриниране също ви подсказва, че, по всяка вероятност, не сте пили достатъчно вода.

Когато тялото получава необходимата за нормалното си функциониране вода – то ще в перфектен баланс. Какво означава това?

  • Функциите на ендокринната жлеза се подобряват
  • Задържането на течности е облекчено, защото „складираната“ вода изчезва
  • По-големи количества мазнини се използват като енергия, защото черният дроб е свободен да ги обменя чрез метаболизъм
  • Естественото усещане за жажда се връща
  • Наблюдава се почти ежедневна загуба на чувството за глад

Как да изпиваме необходимото количество вода

Ако нямате навик да пиете редовно вода, в началото може и да ви е трудно да консумирате необходимото количество. Най-лесно ще се справите като започнете да пиете по две чаши вода (от 200 мл)  преди всяко хранене. По този начин, хранейки се четири пъти на ден, ще успявате да си набавяте около литър и половина вода. Това е препоръка, която всички клиенти на Топ Форма получават и според голяма част от тях, тя им е помогнала да започнат да пият достатъчно вода.

Разбира се можете да пиете и по една чаша вода на всеки час, в който сте будни, но е важно да не пропускате. Носете си бутилка с вода с вас или си настройте аларма да ви подсеща, докато пиенето на вода се превърне във ваш навик. Когато тялото получава необходимата за нормалното си функциониране вода – то ще в перфектен баланс.

Хидратирайте живота си

Мислете за хидратацията на тялото като промяна в начина на живот. Носете  пълна бутилка с вода навсякъде – на работа, вкъщи, в колата и докато сте на разходка. Започнете и приключете деня си с чаша вода. Ако се ангажирате с тези леки промени, можете бързо да увеличите приема на вода и да предотвратите неприятните последствия от дехидратацията. Спазването на индивидуален хранителен режим, ще ви помогне да подредите както храненето си, така и приема на вода.

Ако все още нямате индивидуален хранителен режим, можете да го поръчате от тук.