Мазнини около корема – как да се сбогуваме по здравословен начин

Ако си мислите, че мазнините около корема са безобидно безпокойство, което касае само външния ни вид, то е време да промените мнението си. Истината е, че те са важен рисков фактор за развитието на сериозни здравословни проблеми като диабет и сърдечно-съдови заболявания.

Важно е да знаем, че не всички мазнини са еднакви. Обикновено най-видими са подкожните мазнини около коремната област. Всеки от нас има до някаква степен такива мазнини, но в големи количества тази подкожна мастна тъкан може да означава, че имаме проблем с теглото.

Медикаменти, хирургични интервенции или билки няма да премахнат безопасно нежеланите  мазнини около корема. Възможно е обаче да се сбогуваме с тях по здравословен начин, съчетавайки диета с физически упражнения. Вижте няколко важни факти за коремните мазнини, както и няколко съвета за правилно хранене в борбата с тях.

Бързи факти за мазнини около корема

  • Подкожната мастна тъкан се увеличава с напредване на възрастта, особено при жените
  • Ако имате висок индекс на телесна маса, обикновено това е свързано и с по-голямо количество коремни мазнини
  • Висцералните коремни мазнини се повлияват от хранителния ни режим
  • Физическите упражнения са ключов фактор в борбата с коремните мазнини

Какво представляват висцералните мазнини?

Висцералната мазнина е вредният тип коремна мазнина и често е наричана  “активна” мазнина, защото участва в производството на някои хормони.

Тя е по- малко видима от подкожната мастна тъкан, тъй като се натрупва в коремната стена. Висцеларната мазнина обгражда вътрешните органи и спомага за освобождаването на хормони, които могат да доведат до диабет, хронично възпаление и други сериозни здравословни проблеми.

Висцералните натрупвания не са видими за окото, но нарастващата талия е индикация за наличие на такива. Количеството на т.нар. “лоша коремна мазнина” расте паралелно с видимите коремни мазнини.

Някои хора отбелязват, че висцералните мазнини им създават чувството за твърд стомах, докато подкожната мастна тъкан е мека и отпусната.

Защо коремните мазнини са опасни за здравето?

Високият индекс на телесна маса може да означава по- голям риск от развитие на сърдечно- съдови заболявания и метаболитен синдром, в това число и диабет. Подкожната мастна тъкан не е опасна за хората с активен начин на живот и тегло в здравословни граници, дори коремчето им да изпъква малко и да се забелязва.

Според направени проучвания, оперативното премахване на подкожни мазнини в областта около корема не би подобрило състоянието ни. Такава интервенция по-скоро би увеличила риска от натрупването на висцерални мазнини, особено, ако тя не е съпроводена от здравословни промени в начина на живот.

Рискови фактори

Всеки от нас може да развие мазнини около коремната област, но някои групи хора са по- предразположени към натрупването на висцерални мазнини. Рисковите групи включват:

  • Мъже от бялата раса
  • Хора с наднормено тегло и признаци на затлъстяване
  • Хора, които често приемат напитки, съдържащи захар

Диетични съвети

Приемането на по-малко калории, отколкото тялото изгаря, т.е. създавайки калориен дефицит, може да помогне за изгарянето, както на висцералната мазнина, така и на излишната подкожна тъкан. Някои други стратегии за намаляване на висцералната мазнина включват:

Сбогуване с напитките, съдържащи захар

Някои изследвания свързват сладките напитки, като газирани безалкохолни, студен  чай или кафе, с развитието на висцерална мазнина. Опитайте да намалите количеството захар в кафето и  да ограничите до минимум приема на напитки, съдържащи захар.

Намален прием на прости въглехидрати

Простите въглехидрати като бял хляб, рафинирани зърнени храни и сладки изделия имат ниска хранителна стойност, но са с високо съдържание на калории. Те се свързват с развитието на коремна мазнина. Пробвайте да замените обикновените въглехидрати със сложни въглехидрати, като например, пълнозърнеста паста или плодове и зеленчуци.

Прием на повече плодове и зеленчуци

Плодовете и зеленчуците са здравословна алтернатива на простите въглехидрати. Те, също така, добавят фибри към храната, което може да спомогне за регулирането на кръвната захар. Коремната мастна тъкан е рисков фактор за развитие на инсулинова резистентност и диабет.

Прием на чист протеин

Чистият протеин в ядките, бобовите растения и постното месо може да помогне да се чувствате сити, намалявайки едновременно с това, желанието за захарни изделия.

Контролиран прием на мазнини

Диета с високо съдържание на мазнини може да доведе до повече коремни мазнини. Въпреки това, не се опитвайте да отстраните всички мазнини в ежедневното меню. Вместо това, изберете здравословни мазнини от постно месо или авокадо, например.

По- малко нездравословните мазнини

Транс мазнините и наситените мазнини не са добри за сърцето. Те могат да причинят покачване на теглото и са тясно свързани с развитието на висцерални мазнини. Опитайте да ограничите  приема на транс мазнини и поддържайте прием на наситени мазнини до по-малко от 7% от диетата. Не повече от 20-30% от общия калориен прием трябва да идва от мазнини.

Най-добрата превенция и най-ефективния начин за справяне с мазнините около корема, си остава балансираното здравословно хранене, което трябва да бъде придружено от регулярна физическа активност. Коремните мазнини са по-сериозен проблем, отколкото си мислим, но може да бъде преодолян с осъзнато хранене и редовни упражнения. Ако се затуднявате сами да направите необходимите промени в храненето си, можете да се доверите на специалист, който да изготви за вас индивидуален хранителен режим и да ви помогне да превърнете правилното хранене в начин на живот.

 

Референции:
Hamdy, O., Porramatikul, S., & Al-Ozairi, E. (2006, November). Metabolic obesity: The paradox between visceral and subcutaneous fat [Abstract]. Current Diabetes Reviews2(4), 367-373. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18220642

За първи път ли си на нашия сайт?

Ако отговорът ти е да, радваме се, че ни откри! Нашата мисия е да ти помогнем да постигнеш или да задържиш перфектните килограми, като се храниш здравословно. Това е напълно възможно с подходящия точно за теб хранителен режим. Надяваме се да сме ти полезни.

Поръчай своя режим

Виж повече за програмата

Моля, проверете имейла си за линк за промяна на парола. Ако все още имате проблеми – моля, пишете ни на info@topforma.bg