Митове за влиянието на месото върху здравето

Месото е една от храните, за които мненията варират от “Това е храната!” до “То ме убива”. Информацията за него също е изключително противоречива и в последните години се забелязва тенденция за “очерняне” на месото.

Някои хора съзнателно го изключват менюто си, други предпочитат тестените храни, защото са по-достъпни, а трети сляпо следват тенденциите и избягват месото, мислейки си, че така се грижат за здравето си.

В тази статия ще опитаме да развенчаем някои от основните митове свързани с месото, основавайки се върху науката, за да можете да правите информиран избор дали и колко да консумирате:

Месото гние в дебелото черво

Много хора смятат, че месото е храна, която не можем да храносмиламе напълно и то “изгнива” в дебелото черво. Това е напълно грешно. Това, което се случва, когато ядем месо е, че то се разгражда от стомашните киселини и храносмилателните ензими. В тънките ни черва белтъчините се трансформират в аминокиселини, а мазнините в мастни киселини. След това те се абсорбират през стената на червата и преминават в кръвоносната система. Не остава нищо, което да “изгнива” в дебелото черво.

Това, което наистина “гние” в червата ни, са несмилаемите елеметни (фибрите) от зеленчуците, плодовете и зърнените храни.  Храносмилателната система не разполага с ензимите, които са необходими за разграждане на фибрите и поради тази причина те стигат чак до дебелото черво. Там те ферментират (гният) чрез полезните бактерии в червата и се превръщат в хранителни и полезни късоверижни мастни киселини. Тези киселини подхранват чревната ни флора и са изключително полезни за здравето ни.

С една дума, месото не “гние” в червата ни. Растенията го правят и това е добре за нас.

Месото е богато на вредни наситени мазнини и холестерол

Един от основните аргументи срещу месото е, че то е богато както на наситени мазнини, така и на холестерол. Но това не е причина за притеснения, защото според последните научни открития и двете са безопасни за нас. Въпреки че се смята за нещо, от което трябва да се страхуваме, холестеролът е жизнено необходима молекула в тялото. Той се намира в мембраната на всяка клетка и се използва за производството на хормони.

Черният дроб произвежда големи количества холестерол, за да може винаги да имаме достатъчно. Kогато приемаме голямо количество холестерол с храната си, черният дроб започва да произвежда по-малко, за да се запази баланса в тялото. При здрави хора, съществува авторегулиращ механизъм за нивата на холестерола в организма. Важно е да отбележим, че растителните източници на холестерол (като маргарин) не се включват в механизма за авторегулиране, т.е. организмът не ги отчита ефективно и не им създава добър баланс.

При 70% от хората холестеролът, приеман с животинските храни, има незначителен ефект върху холестерола в кръвоносната ни система. При останалите 30% се наблюдава слабо покачване на LDL холестерола, но и HDL холестерола, който ни предпазва, също нараства. Същото важи и за наситените мазнини – те също покачват HDL (добрият) холестерол. Мащабни проучвания доказват, че наситените мазнини и холестерола не се асоциират с повишен риск от сърдечно-съдови заболявания.

Вярно е, че месото е богато на наситени мазнини и холестерол, но това не е причина за притеснение, защото те нямат непосредствен ефект върху холестерола в кръвта и не повишават риска от сърдечно-съдови заболявания.

Месото води до напълняване

Месото (с изключение на пилешките гърди) често се смята за враг на всяка диета и за основна причина за напълняване. На пръв поглед това изглежда логично, защото месото е висококалорична храна, богата на мазнини. Но, месото е и един от най-добрите източници на белтъчини, а белтъчините имат изключително благоприятен ефект върху отслабването.

Повишавайки приема си на белтъчини, човек започва да се храни с по-малки количества храна и по-лесно контролира преяждането.  Според различни проучвания, увеличавайки количеството белтъчини в режима си, хората автоматично намаляват калорийния си прием с около няколко стотин калории дневно, включвайки отслабването на автопилот. Колкото повече качествено месо включите в режима си, толкова по-лесно ще стане отслабването.

Не изключвайте месото от режима си и не се ограничавайте само до пилешки гърди, ако желаете да отслабнете. Спокойно можете да консумирате и телешко месо, дори свинско, ако е от филето (вратните пържоли може да оставите за свободния ден),  заешко, рибата, морските дарове. Приготвено по подходящ начин, качественото месо е важна част от всеки здравословен режим.

В режимите на топ форма се включва всяко месо, което обичате в подходящите за вашето здравословно състояние и цел количества.

Ако все още не сте поръчали своя индивидуален хранителен режим, можете да го направите от тук.

Откъс
Митове за влиянието на месото върху здравето
Заглавие
Митове за влиянието на месото върху здравето
Описание
Месото е една от храните, за които мненията варират от "Това е храната!" до "То ме убива." Информацията за него също е изключително противоречива и в последните години се забелязва тенденция за "очерняне" на месото.
Автор
Издател
Топ Форма

За първи път ли си на нашия сайт?

Ако отговорът ти е да, радваме се, че ни откри! Нашата мисия е да ти помогнем да постигнеш или да задържиш перфектните килограми, като се храниш здравословно. Това е напълно възможно с подходящия точно за теб хранителен режим. Надяваме се да сме ти полезни.

Поръчай своя режим

Виж повече за програмата

Моля, проверете имейла си за линк за промяна на парола. Ако все още имате проблеми – моля, пишете ни на info@topforma.bg