skip to Main Content

#Хранителни съставки

Противовъзпалителни храни

Беше ли полезно? Оценете ни!

0 / 5

08.02.2016

Противовъзпалителни храни

Един от най-добрите начини да се справим с възпалителните процеси се крие не в лекарския кабинет, а в хладилника. Не случайно около 70% от имунните клетки се намират в храносмилателната система, защото чрез храната в организма постъпват най-много потенциално опасни за здравето ни елементи.

  • Преди да продължите, абонирайте се от тук за още полезни статии от нас и нашите специалисти на тема здраве, здравословно хранене и здравословно отслабване:

Имунната система атакува всичко, което тялото разпознава като чужд организъм – вредни микроби, химикали или прах. Този процес се нарича възпаление. Периодичните възпалителни процеси, които настъпват в тялото ни и са насочени към потенциално опасни “вредители”, предпазват здравето ни.

Понякога , обаче, възпалителните процеси протичат в тялото ни дори и в моменти, когато не сме заплашени от никакъв реален вредител. В такива случаи възпаленията се превръщат от защитници на нашето здраве – в негови врагове. Много заболявания, сред които рак, диабет, артрит, депресия, Алцхаймер и др., са свързани именно с хроничните възпаления.

Ако имунната система се задейства от бактерия в храната или в тялото съществува дисбаланс на важни хормони като инсулин, се създават условия за развитие на възпаление.

Избирайки правилните храни можете да намалите риска от възпаления, но ако често консумирате “грешните” храни, риска от възпалителни процеси се увеличава.

Храни, които увеличават риска от възпаления

  • преработени въглехидрати като бял хляб и други тестени изделия;
  • пържени картофи и други пържени храни;
  • газирани напитки и други подсладени безалкохолни;
  • червено месо  и преработени меса (кренвирши, наденици и др.);
  • маргарин.

Не е изненада, че храните, които увеличават риска от възпаления (изброените по-горе) са общоприети за вредни за нашето здраве храни. Някои от храните, които са свързани с увеличен риск от хронични заболявания, като диабет тип 2 и сърдечно-съдови проблеми, са и в групата на храните, които водят до възпаления. Това е логично, поради факта, че възпаленията са в основата на развитие на подобни болести.

Нездравословните храни, особено когато се консумират в прекалени количества, водят и до покачване на теглото, което от своя страна е отделен рисков фактор за развитие на възпаления.

Храни, които намаляват риска от възпаления

  • домати;
  • зехтин;
  • зеленолистни зеленчуци;
  • ядки;
  • риба;
  • плодове – ягоди, боровинки, череши и портокали.

Опитвайте да включвате колкото е възможно повече от тези храни в менюто си. Те намаляват риска от възпалителни процеси и съответно от развитието на хронични болести. Обърнете специално внимание на плодовете и зеленчуците, като боровинки, ябълки и зеленолистни зеленчуци, които са богати на естествени антиоксиданти и полифеноли – защитните организми, намиращи се в растенията.

Противовъзпалителна диета

Огромна част от хроничните заболявания като Диабет тип 2, артрит, сърдечно-съдови болести и др., се дължат на хроничните възпаления. За щастие, те могат да бъдат овладени чрез подходяща диета и положителни промени в начина на живот.

За да намалите рисковете от възпаления, включете в менюто си много плодове и зеленчуци, непреработени храни, риба, пълнозърнести храни и полезни мазнини като зехтин. Такова хранене ще окаже положителен ефект и върху цялостното ви здравословно състояние, върху настроението и начина ви на живот.

Ако се затруднявате сами да съставите менюто си така, че да се храните правилно, можете да поръчате своя  индивидуален хранителен режим тук.

Други свързани статии:

Още от Топ форма

  Никога не е късно да се изправите с любов срещу излишните килограми, или с други думи, да започнете режим, заедно с половинката си! В началото, по пътят към постигането и задържането на топ форма се изисква мотивация и воля.…

Прочети още

МИТ 1 – МЕСОТО Е ВРЕДНО Има хора, които се чувстват по-добре, когато изключат месото от режима си и в това няма нищо лошо. Често, изборът на подобен тип хранене е продиктуван и от екологични съображения. Важно е, ако по…

Прочети още
Back To Top