Соя – за и против

Широко промотирана като здравословна и дори чудодейна храна, соята в днешни дни се консумира в много по-големи количества от препоръчителните. Тя се намира в 75% от продуктите в супермаркетите, което означава, че всички ние ежедневно консумираме соя , дори без да го осъзнаваме.

Малко история

В началото на XX век соята не се е считала за храна в Америка и Европа, а за индустриален продукт и посевите с нея са били незначителни. Следват огромни бюджети за изследвания, маркетинг и реклама , целящи да открият и изтъкнат предимствата на тази лесна за отглеждане и евтина култура. Хранителната индустрия успява да наложи две основни предимства на соята пред  основните й „конкуренти“ – месо, мляко, риба и яйца, а именно ниската й цена и здравословните ползи за хората.

Днес соята е една от най-масово отглежданите агрокултури в световен мащаб. Използва се както за храна на животните, така и за масова консумация. Спечелила си е славата на „пълноценен заместител на месото“ и на „универсална храна“. От нея се произвеждат голям брой хранителни продукти – тофу, соево мляко, соево сирене, месо от соя, соево брашно, соев сос, соево олио и др. Влага се като пълнеж в колбаси, десерти, зърнени храни, енергийни барове, вегетариански храни и др. Рискът да консумирате много повече соя, отколкото предполагате, е огромен.

Ползи от соята

Соята е една от малкото растителни храни, която не само е богата на белтъчини, но те са пълноценни, т.е. съдържат всички незаменими аминокиселини.

Съществуват изследвания, според които редовният прием на соеви продукти намалява „лошия“ холестерол, риска от сърдечно-съдови заболявания, рак и остеопороза. Изследванията в подкрепа на тези твърдения са многобройни, но в днешни дни резултатите от тях все по-често се подлагат на съмнение. Причината за това е, че вредите от соята започват да се виждат върху хората, които са злоупотребили с консумацията на тази „здравословна“ култура,  прекалявайки с количествата.

Вреди  от соята

Минерален дефицит и остеопороза:  Соята съдържа фитонова киселина – естествена растителна съставка, която обаче възпрепятства усвояването на много важни за организма минерали – калций, магнезий, цинк, мед и желязо. На риск от минерален дефицит са изложени вегетарианците, които заместват месото и рибата със соеви продукти. Фитоновата киселина е устойчива на висока температура и само дълъг период на ферментация може да я дезактивира.

Безплодие, рак и ендокринни нарушения: Соята съдържа много изофлавони, с част от които се свързват голям брой здравословни проблеми като безплодие, рак и ендокринни нарушения. Изофлавоните се определят и като растителни естрогени (фитоестрогени). Данни от изследвания обаче установяват, че фитоестрогените могат да влошат функцията на щитовидната жлеза и да провокират развитие на автоимунни заболявания.

Фертилност при мъжете Особено опасно е да се дава на бебетата соево мляко, вместо кърма (соя се съдържа в голям брой от бебешките млека на прах), защото по този начин те ще приемат голямо количество изофлавони. Отнесено към телесното им тегло те ще получат естрогеновия еквивалент на 5 противозачатъчни таблетки дневно. Това създава голям риск от нарушена репродуктивна способност в бъдеще.

Хормонален дисбаланс и проблеми с щитовидната жлеза – Тиреоид – изофлавонът, съдържащ се във високо количество в соята, оказва влияние върху производството на хормоните на щитовидната жлеза. А те са тези, които засилват метаболизма, подпомагат контрола на телесното тегло и ускоряват кръвообращението. Изследвания показват, че прекомерната консумация на соя може да предизвика заболяване на щитовидната жлеза (хипотиреоидизъм), характеризиращо се с хормонален дисбаланс, повишаване на теглото, отоци по цялото тяло и постоянна умора.

Равносметката

Днес соевата индустрия е бизнес за милиарди благодарение на това, че една лъжа  повторена безброй пъти, се превръща в истина. А именно, че соята може да намали риска от рак, да облекчи симптомите при менопауза и да понижи „лошия“ холестерол. Дори това да не е лъжа – в никакъв случай не е пълната истина. А една храна, която вреди на здравето по какъвто и да е начин, дори да има частични здравословни ползи, не може да бъде наречена полезна и/или здравословна.

Разбира се и за соевите продукти е валидно правилото „дозата прави отровата“, така че умерената им консумация не е вредна. Въпреки товае препоръчително да набавяте протеините в менюто си от разнообразни източници, така както е във вашите индивидуални хранителни режими.

Ако все още нямате индивидуален хранителен режим, можете да го поръчате от тук.

Откъс
Соя - за и против
Заглавие
Соя - за и против
Описание
Соя - за и против. Колко соя е препоръчително да включим в хранителния си режим. Съвети за здравословно хранене и от топ диетолог.
Автор
Издател
Топ Форма