Соя – за и против

Широко промотирана като здравословна и дори чудодейна храна, соята в днешни дни се консумира в много по-големи количества от препоръчителните. Тя се намира в 75% от продуктите в супермаркетите, което означава, че всички ние ежедневно консумираме соя , дори без да го осъзнаваме.

Малко история

В началото на XX век соята не се е считала за храна в Америка и Европа, а за индустриален продукт и посевите с нея са били незначителни. Следват огромни бюджети за изследвания, маркетинг и реклама , целящи да открият и изтъкнат предимствата на тази лесна за отглеждане и евтина култура. Хранителната индустрия успява да наложи две основни предимства на соята пред  основните й „конкуренти“ – месо, мляко, риба и яйца, а именно ниската й цена и здравословните ползи за хората.

Днес соята е една от най-масово отглежданите агрокултури в световен мащаб. Използва се както за храна на животните, така и за масова консумация. Спечелила си е славата на „пълноценен заместител на месото“ и на „универсална храна“. От нея се произвеждат голям брой хранителни продукти – тофу, соево мляко, соево сирене, месо от соя, соево брашно, соев сос, соево олио и др. Влага се като пълнеж в колбаси, десерти, зърнени храни, енергийни барове, вегетариански храни и др. Рискът да консумирате много повече соя, отколкото предполагате, е огромен.

Ползи от соята

Соята е една от малкото растителни храни, която не само е богата на белтъчини, но те са пълноценни, т.е. съдържат всички незаменими аминокиселини.

Съществуват изследвания, според които редовният прием на соеви продукти намалява „лошия“ холестерол, риска от сърдечно-съдови заболявания, рак и остеопороза. Изследванията в подкрепа на тези твърдения са многобройни, но в днешни дни резултатите от тях все по-често се подлагат на съмнение. Причината за това е, че вредите от соята започват да се виждат върху хората, които са злоупотребили с консумацията на тази „здравословна“ култура,  прекалявайки с количествата.

Вреди  от соята

Минерален дефицит и остеопороза:  Соята съдържа фитонова киселина – естествена растителна съставка, която обаче възпрепятства усвояването на много важни за организма минерали – калций, магнезий, цинк, мед и желязо. На риск от минерален дефицит са изложени вегетарианците, които заместват месото и рибата със соеви продукти. Фитоновата киселина е устойчива на висока температура и само дълъг период на ферментация може да я дезактивира.

Безплодие, рак и ендокринни нарушения: Соята съдържа много изофлавони, с част от които се свързват голям брой здравословни проблеми като безплодие, рак и ендокринни нарушения. Изофлавоните се определят и като растителни естрогени (фитоестрогени). Данни от изследвания обаче установяват, че фитоестрогените могат да влошат функцията на щитовидната жлеза и да провокират развитие на автоимунни заболявания.

Фертилност при мъжете Особено опасно е да се дава на бебетата соево мляко, вместо кърма (соя се съдържа в голям брой от бебешките млека на прах), защото по този начин те ще приемат голямо количество изофлавони. Отнесено към телесното им тегло те ще получат естрогеновия еквивалент на 5 противозачатъчни таблетки дневно. Това създава голям риск от нарушена репродуктивна способност в бъдеще.

Хормонален дисбаланс и проблеми с щитовидната жлеза – Тиреоид – изофлавонът, съдържащ се във високо количество в соята, оказва влияние върху производството на хормоните на щитовидната жлеза. А те са тези, които засилват метаболизма, подпомагат контрола на телесното тегло и ускоряват кръвообращението. Изследвания показват, че прекомерната консумация на соя може да предизвика заболяване на щитовидната жлеза (хипотиреоидизъм), характеризиращо се с хормонален дисбаланс, повишаване на теглото, отоци по цялото тяло и постоянна умора.

Равносметката

Днес соевата индустрия е бизнес за милиарди благодарение на това, че една лъжа  повторена безброй пъти, се превръща в истина. А именно, че соята може да намали риска от рак, да облекчи симптомите при менопауза и да понижи „лошия“ холестерол. Дори това да не е лъжа – в никакъв случай не е пълната истина. А една храна, която вреди на здравето по какъвто и да е начин, дори да има частични здравословни ползи, не може да бъде наречена полезна и/или здравословна.

Разбира се и за соевите продукти е валидно правилото „дозата прави отровата“, така че умерената им консумация не е вредна. Въпреки товае препоръчително да набавяте протеините в менюто си от разнообразни източници, така както е във вашите индивидуални хранителни режими.

Ако все още нямате индивидуален хранителен режим, можете да го поръчате от тук.

Откъс
Соя - за и против
Заглавие
Соя - за и против
Описание
Соя - за и против. Колко соя е препоръчително да включим в хранителния си режим. Съвети за здравословно хранене и от топ диетолог.
Автор
Издател
Топ Форма

За първи път ли си на нашия сайт?

Ако отговорът ти е да, радваме се, че ни откри! Нашата мисия е да ти помогнем да постигнеш или да задържиш перфектните килограми, като се храниш здравословно. Това е напълно възможно с подходящия точно за теб хранителен режим. Надяваме се да сме ти полезни.

Поръчай своя режим

Виж повече за програмата

Моля, проверете имейла си за линк за промяна на парола. Ако все още имате проблеми – моля, пишете ни на info@topforma.bg