Точните проПОРЦИИ

проПорции

 

Редовно, качествено и умерено. В тези три думи е скрита тайната на правилното хранене. Най-голямата загадка, обаче, се съдържа в прилагателното „умерено“. Това е така, защото „умерено“ хранене има различно значение за всеки човек – интерепретациите върху тази дума могат да са толкова, колкото е и населението на Земята. Как да знаем колко е достатъчно? Тук на помощ идва размерът на порциите.

Знаейки какъв е препоръчителният размер на порциите, ще можем по-лесно да развием усет колко храна да слагаме в чинията си или колко от сервираната ни храна да изяждаме.

Контрол върху порциите

Контролът върху порциите се изразява в разбирането на енергийното съдържание на всяка храна и точно на какво се равнява определена порция от нея. В ежедневието ни, тази информация ни помага да сме сигурни, че приемаме правилните храни в точните количества и по този начин да се храним здравословно и да поддържаме идеалното за нас тегло.

Как изглежда перфектната чиния

Здравословната чиния, като събирателно понятие за препоръчително балансирано меню, би изглеждала по следния начинпо-голямата част от нея е заета от плодове и зеленчуци, а останалата  е съставена от равни количества въглехидрати и белтъчини. Ще вечеряте спагети болонезе?  Това означава, че каймата и пастата ще представляват половината от вашето ястие, а останалата част трябва да бъде съставена от зеленчуци или плодове. Нуждаем се от калории, за да живеем, но прекаляването с тях може да доведе до трупане на мазнини.  Разбирането и умението да контролираме порциите си, ще ни помогне да поддържаме здравословни килограми и да сме заредени с  енергия и настроение.

НЕ на огромните порции

Повечето от нас са научени да изяждат всичко в чинията си, независимо дали сме гладни или не. Някои родители и сега продължават да възпитават децата си в този стил, без да осъзнават, че размерът на стандартните порции се е увеличил в пъти през последните 20 години.  Интересно проучване, проведено от Световната фондация за изследване на рака, показва, че стандартните хамбургери сега са с 112 % по-големи от тези през 1982 г., а порциите макарони са се увеличили с 480 %, а бисквитките с парченца шоколад със 700 %.

Склонни сме да мислим, че по-голямата порция е бонус за нас, но да получим повече за парите си в този случай не е добре за талията и здравето ни. Допълнителните калории и мазнини, които обикновено получаваме с тези храни “на сметка” могат само да ни навредят.

Ако считате, че порциите ви са прекалено големи – лесно е да ги намалите. Изяждайки винаги всичко, което е в чиниите ни, е основната причина да преяждаме.

“Претегляйте” порциите си

Измерването на порциите може да ви се струва неудобно и дори неуместно в началото, но много бързо ще се научите да определяте как изглежда правилната порция от всяка храна. Това умение ще ви е полезно всеки един ден.

Редовното и умерено хранене е ключът към поддържане на идеалните за вас килограми. Ако прескачате хранене (примерно обяд) ще се чувствате много гладни когато дойде време за следобедна закуска и тогава е много по-вероятно да прекалите с храната. Останали са ви остатъци от дадено ястие? Контролирането на порциите идва на помощ и при такива ситуации. Използването на по-малки съдове за съхраненеие на храната ще ви помогне да прибирате в хладилника точните “порции” от дадена храна и да избегнете опасността от преяждане.

Перфектната проПОРЦИЯ

Определянето на точната порция от различните видове храни, които консумираме на ежедневна база, е объркващо и нелесно занимание. Броят на порциите от всяка храна, които е препоръчително да приемате ежедневно, зависи от здравословното ви състояни, възрастта, физическата активност и др. Ако ви е трудно да определите количествата, които са най-подходящи за вас – можете да поръчате индивидуален хранителен режим,  който ще ви помогне да се научите да се храните умерено.

Беше ли полезно? Оценете ни!

0 / 5