Здравословно хранене за деца

Децата, които се хранят добре и са физически активни, учaт по-лесно, по-концентрирани са и запомнят повече. Началото на учебната година е подходящият момент за изграждане и затвърждаване на здравословни хранителни навици за цялото семейство. Не забравяйте, че детското хранене не е детска работа, то е ВАША работа! Децата са много по-склонни да се хранят здравословно и да са физически активни, когато виждат, че техните родители и други членове на семейството го правят.

Не е правилно и не е ефективно да се опитваме да налагаме на децата си правила, които самите ние не спазваме. Поради тази причина е много важно да ангажирате всички членове на своето семейство в овладяване на силата на здравословното хранене.

Когато всички участват:

– Детето ви ще се учи от личен пример
– Детето ви няма да се чувства изолирано и да приема здравословното хранене като наказание
– Здравословното хранене ще бъде много по-забавно
– Всеки от участниците ще усети ползите от това да се храни правилно
– Общата мотивация и желание за здравословен начин на живот ще са много по-високи

Сега е моментът, в който да поръчате своята индивидуална програма с хранителен режим – рецептите в програмата Ви ще бъдат подходящи за приготвяне за цялото семейство. Научете повече за нашите програми от тук >>

Дете, което се храни здравословноДете, което НЕ се храни здравословно
ЗдравоРиск от здравословни проблеми - затлъстяване, съречно-съдови проблеми, диабет.
АктивноМързеливо
Уверено в себе сиБез самочувствие
СилноОтпаднало
ОрганизираноРазпиляно
Способно да взема правилни решения за своето храненеОбъркано

Ето и нашите съвети за здравословно хранене на деца

Редовно хранене

Ако създадете навик на детето да се храни в определени часове от деня, рискът за консумация на вредни храни ще намалее значително. Ако не може да разчита на редовни хранения всеки ден, е много вероятно детето да преяжда на обяд или да прибягва до нездравословни храни между храненията. Нередовното хранене замъглява преценката на децата за глад и ситост. Не пропускайте хранене! Както за децата, така и за възрастните, редовното хранене представлява 60% от един здравословен хранителен режим. Първия елемент за изграждане на здравословни навици, е умението да се храним редовно и да не пропускаме хранене. Това е и в основата на програмите ни, които ще ви помогнат да усвоите суперсилата на редовното хранене.

Хранете се заедно

Изключете телевизора, радиото и телефона и седнете на масата заедно с детето си! То се нуждае от вашето внимание. Обсъждайте ползите от здравословното хранене, забавлявайте се докато хапвате вкусни и полезни ястия.

Бъдете организирани

Организацията е много важна при дефицит на време. Заредете хладилника/ фризера така, че да можете да сътворите едно здравословно ястие за вас и децата за 15 – 20 мин. Всеки може да отдели толкова време дори и след дълъг работен ден. Не забравяйте, че личният пример е най-важният подход към детското хранене. Не очаквайте децата да се хранят правилно ако вие не го правите!

Предлагайте подходящите порции

Децата не могат да развият усет към количествата, ако придобият навик да се хранят повече от колкото им е необходимо. Ако порцията не им е достатъчна, те ще си поискат още.  Не настоявайте да изяждат всичко от чиниите си. Много от нас са израснали с реплики като “Няма да ставаш от масата, докато не си изядеш всичко“. В действителност няма нищо лошо в това децата ви да оставят последните си хапки в чинията. В никакъв случай не принуждавайте децата си да изяждат всичко, което е в чинията им, против тяхното желание. По-добре е да ги научите да се доверяват на сигналите на тялото си. Повече за родителските заблуди в храненето можете да видите тук>>

Определете „свободен ден“

Определете ден от седмицата, в който децата ще избират храната си, водете ги в пицария или в сладкарница. Най-добре е, ако „свободният ден“ е навън, а не вкъщи. Важно е децата да разберат, че това е специален ден и затова им е позволено да се хранят с не толкова полезни храни – по този начин те ще се научат да различават „основната храна (тази, която ядат всеки ден), от „деликатесите“ (храна за удоволствие без хранителна стойност). Точно затова и във всяка наша програма сме включили  “свободен ден”. Повече за нашите програми и защо те работят можете да научите от тук >>

Пийте повече вода

Научете детето си да пие вода вместо сок, студен чай и газирани напитки. Добавената захар и калории в тези продукти могат да доведат до наднормено тегло при редовна консумация, както и до увреждане на зъбите.

Запознайте се с полезните за децата храни.

Зеленчуци и плодове и как да накараме децата да ги заобичат?

Едва ли има дете, което не знае песничката „Зеленчуци, който не яде“. Всички обяснения за това  колко е важно да се консумират зеленчуци и плодове биха имали много по-голям ефект ако наблегнете на факта, не колко полезни, а колко вкусни са всъщност. Безспорно всеки ден децата трябва да консумират плодове и зеленчуци и те трябва да бъдат разнообразни, за да си набавят необходимите витамини и минерали. Направете консумацията им приятна и забавна, включете и децата в приготвянето на салати и десерти от плодове.

Как да научим децата да заобичат плодовете и зеленчуците:

Сервирайте зеленчуците преди основното хранене, когато децата са най-гладни!
Подправяйте ги с различни сосове (би било прекрасно, ако съдържат по-малко мазнини), така зеленчуците стават по-вкусни и по-интересни за децата.
Дайте личен пример, като се наслаждавате на зеленчуците. Говорете колко са вкусни, а не колко са полезни!
Приготвяйте ги по различни начини–варени, печени, задушени, пасирани.
Намерете подходящи книги за зеленчуци –приказки и истории за това как се отглеждат, къде растат, как се събират и т.н., все неща, които биха засилили интереса на децата към тях.
Включете децата в процеса на приготвянето им! Едно дете, което само (почти) е направило салатата, е много по-вероятно да яде от нея.
Накарайте децата сами да си изберат зеленчуците.
Много често децата проявяват инат и отказват категорично да опитат непознати до този момент зеленчуци. Инатете се и вие, не се отказвайте лесно! Все пак го правите за здравето на вашето дете.

Мазнини

Освен въглехидратите, мазнините са източник на енергия. Ако искаме децата да бъдат щастливи и пълни с енергия, не бива да ги ограничаваме от източници на полезни мазнини като – тлъсти риби, ядки, маслини и зехтин. Най-опасните мазнини за децата са транс-мазнините, които се срещат в бисквитите, кексовете и вафлите. Важно е и да се избягвате да предлагате на децата пържени храни – те не са подходящи нито за тях, нито за вас.

Млечни продукти

Докато нискокалорични версии на млякото са добри за възрастни, децата се нуждаят от пълномаслени им варианти. Не е препоръчително да се дава обезмаслено мляко на децата, преди да навършат пет години. Пълномаслените млека са отличен източник на калций, който е лесно усвоими. Освен тях, добри варианти са пълномаслени сирена и кашкавали. Ако консумирате сирена в саламура, е добре да ги измивате преди това, за да отмиете солта, която също не е полезна за децата и трябва да се избягва.

Пълнозърнести храни

Още един качествен източник на енергия. Ако децата често хапват за закуска овесени ядки, под формата на каши или като добавка към мляко, те ще си подсигурят дълготрайна енергия, както и полезните за всеки организъм фибри.

Десерти

Не бива да ограничавате децата от изкушения. Кой е казал, че десертите могат да бъдат само вредни? Експериментирайте с приготвянето на любимите им десерти в по-здравословен вариант. Вместо шоколадови и желирани бонбони, може да им приготвите страхотни бонбони от фурми и кокосови стърготини например. Вместо консервираните натурални сокове, може да им приготвяте свежи и полезни фрешове и смутита в страхотни цветове. Възползвайте се от любопитството на децата и от интереса им към новото.

ПРИЧИНИТЕ ЗА ДЕТСКОТО ЗАТЛЪСТЯВАНЕ:

Липсата на закуска 

Нараства броят на децата, които сутринта излизат от вкъщи без закуска. като в последствие се получава неконтролируем глад и те търсят точно „деликатесите”(храни без хранителна стойност – вафли, чипсове, кроасани и др.). Закуската е едно от най-важните хранения във връзка с контрола на килограмите , пропускането на това хранене създава 4 пъти по-голям риск от затлъстяване.

Липса на редовно хранене

За съжаление не само закуската е храненето, което се пропуска, а много често поради ангажираността на децата в училищни и в извънучилищни занимания, се пропускат и други основни хранения като обяда и следобедната закуска. Това създава предпоставки за преобладаването на „вредните храни“ в храненето на децата.

Училищният стол

Жалко, но е факт, че храненето в училищния стол е замислено като грижа за децата, но се е превърнало в един от основните фактори за напълняване! Училищната храна най-често е богата на мазнини и захари, липса на плодовете и здравословни напитки. Повечето родители са в заблуда, че децата им се хранят здравословно и правилно в училище или на градина. Можете лесно да противодействате на това, като приготвяте сами обяда и следобедната закуска на децата си!

Безалкохолни напитки

Безалкохолните напитки са навсякъде и са основните течности, които децата приемат през деня, а често и вечер. Родителите масово не обръщат  внимание на това или не осъзнават вредата, която тези „безобидни“ напитки нанасят. Проблемът е, че газираните безалкохолни напитки и соковете съдържат голямо количество захар и съответно много калории! Намаляването на приема на безалкохолни напитки може да промени проблема с килограмите.

Емоционални фактори

Не трябва да се пренебрегват и емоционалните фактори за детското затлъстяване:

-липса на положителни и емоции,
– детска депресия,
– детски стрес,
– детска тревожност.

Това са много важни елементи,  които често се забравят. Бъдете наблюдателни и се забавлявайте заедно с децата си!

Най-добрия пример е личният пример. Ако Вие се храните здравословно,  то ще създадете навик и на децата и те ще хранят по-същия начин. С режим от Топ Форма, можете да приготвяте всеки ден здравословна храна за цялото семейство. Към всяко хранене ще имате предложения с рецепти, вие избирате броя на порциите. Попълнете въпросника и започнете сега>>.

Статията е актуализирана на 08.09.2020

Беше ли полезно? Оценете ни!

0 / 5