Хранене за здрава и красива кожа

Хранене за здрава и красива кожа

Лятното слънце определено подобрява настроението и ни помага за синтеза на ключовия Витамин D. В същото време, именно слънцето е един от най-големите врагове на кожата.  В края на лятото, обърнете внимание на кожата си. Вижте кои храни ще ви помогнат да изглеждате добре.

Колаген за здрава кожа

Колагенът е добре познат протеин с разкрасяващи свойства. Той придава структура на кожата и спомага за обновяването на клетъчните стени. Начинът, по който се храним, има огромно влияние върху производството на колаген. Доказано е, че диета с прекомерна консумация на сладки храни и преработени въглехидрати може да е основна причина за дефицит на колаген. С възрастта, производството на колаген намалява, затова е важно да консумираме храни, които да ни осигурят достатъчен синтез на колаген. Колагенът е с животински произход и едни от най-добрите му източници са костния бульон, хрущялите, месото, рибата, кожата на риба, яйцата. Ако не консумирате животински продукти, все пак можете да стимулирате образуването на нов колаген . Съдържащият се витамин А в морковите например стимулира производството на колаген в организма и предотвратява разграждането на колаген и еластин в кожата. Храните богати на витамин C, витамин E и Витамин А спомагат за синтеза на колаген. Повече за тези витамини можете да видите в статията тук

Можем ли за забавим процеса на стареене и появатa на бръчки?

Остаряването и появата на бръчки са неизбежни, но можем да повлияем на скоростта на стареене. Причина за стареене са свободните радикали, които предизвикат увреждания във функцията и структурата на клетките. Свободните радикали са вторичен продукт от естествените функции на организма ни, но има и редица фактори, които подсилват производството на свободни радикали – например тютюнопушене; консумация на алкохол; консумация на преработени, мазни, пържени храни;  прекаленото излагане на слънце, замърсеният въздух. Едно от най-важните неща, които може да ни помогне за забавянето на появата на бръчки, е приемът на голямо количество антиоксиданти.

Антиоксиданти за хубава кожа

Антиоксидантите са особено важни в процеса на стареене, защото неутрализират свободните радикали. Разнообразният и балансиран хранителен режим, богат на антиоксиданти определено ни помага в борбата със свободните радикали. Множество проучвания доказват и връзката между консумацията на храни богати на антиоксиданти и намален риск от развитие на сърдечно-съдови заболявания и рак.

Как да си набавим антиоксиданти?

Естествените антиоксиданти си набавяме най-често под формата на Витамин C, Витамин E, Витамин А, флавоноиди, ликопен и селен.

Един от най-добре познатите и обичани източници на антиоксиданти е черният шоколад, който е богат на флавоноиди. Друг силен антиоксидант – ликопен, се съдържа в доматите. Ликопенът най-лесно се абсорбира в организма, когато доматите са преминали топлинна обработка. За още по-добра абсорбация, комбинирайте доматите с полезни мазнини като авокадо или зехтин. Други плодове и зеленчуци богати на ликопен са маслините и динята.

Витамин C също е мощен антиоксидант, който освен това спомага за производството на колаген, особено важен за капилярите на кожата.

Витамин Е освен, че действа като антиоксидант, способства за подобряване текстурата на кожата, като поддържа възстановяването на кожните клетки. Освен това, този витамин запазва хидратацията на кожата за по-дълго време. Храните богати на Витамин Е са бадемите, авокадото, лещниците и слънчоогледовите семки.

Селенът е друг силен антиоксидант. Той има функцията да намалява вредните ефекти на слънцето върху кожата. Блазилският орех, рибата тон, сьомгата, чесънът и яйцата са храни богати на селен.

Цинкът е друг важен елемент за кожата, който действа регулиращо за мастната секреция и намалява производството на себум, затова и най-често акнето е свързано с дефицит на този минерал в организма. Цинкът е особено важен за еластичността на кожата и поддържа порите свити. Храните богати на цинк са риба, червени меса, пълнозърнести храни, пилешко месо и различни семена.

Хидратация за хубава кожа

Дехидратацията  е една от основните причини за загуба на еластичността на кожата и появата на бръчки.  Водата помага на мускулите да работят нормално и ни спасява и от увисналата кожа– свитите клетки се „поддържат“ от водата, която опъва кожата и я прави чиста, здрава  и еластична. Препоръчително е да пиете средно по литър и половина или 8 чаши (200 мл.) вода дневно. Количеството вода трябва да се увеличи и ако спортувате активно или времето е много горещо и сухо. Няколко съвета за добра хидратация от Д-р Райна Стоянова, диетолог и специалист в Топ Форма :

– Пийте вода през целия ден;
– Консумирайте много сурови храни, в които има по-голямо количество вода, както и салати, съдържащи много ярко оцветени зеленчуци;
– Избягвайте кофеина и алкохола, които дехидратират
.

Когато става въпрос за здрава и красива кожа, ключовата дума е разнообразие. Колкото по-голямо разнообразие от храни консумирате, толкова повече важни микронутриенти доставяте на кожата си.

Спечели хранителен режим от Топ Форма

Първите десет преминали теста ще спечелят безплатна едномесечна програма с индивидуален хранителен режим от Топ Форма. Попълнете теста до 13.09.2020