Митове и истини за здравословното хранене

Митове и истини за храненето

Здравословното хранене е строго индивидуално и е различно за всеки, това е хранене, което ни помага да сме здрави, дава ни енергия и ни прави работоспособни. Здравословното тегло определя нормалното и ефективно функциониране на костите, мускулите, мозъка, сърцето и другите органи. Наднорменото тегло, особено затлъстяването, намалява почти всеки аспект на здравето – от репродуктивната и дихателна функция, до паметта и настроението. Увеличава риска от няколко инвалидизиращи и смъртоносни заболявания, включително диабет, сърдечни заболявания и някои видове рак. Затлъстяването намалява качеството и продължителността на живота.

 Добрата новина е, че с правилно хранене можем да намалим много от рисковете, свързани със затлъстяването и да се борим с едни от най-често срещаните болести на нашия век.

 Хранене и Ракови Заболявания

 Какво можем да направим, за да намалим риска от развитие на ракови заболявания?

Да приемаме храни и напитки, които са богати на антиоксиданти , храни богати на витамин C, витамин Е и фолиева киселина, като броколи, цитрусови плодове, зеленолистните зеленчуци и бобови храни. Едни от най-добре познатите и обични антиоксиданти са зеления чай, червеното вино и шоколадът.

 “Суперхрани” или така наречените функционални храни

Някои от най-популярните “суперхрани” са годжи бери, сурови какаови зърна, пчелните продукти, ядки, семена от чия, арония, тученица. “Суперхраните” могат да бъдат добавка към основните ни хранения и да ни помогнат да си набавим допълнителни минерали и витамини от храни, вместо да приемаме хранителни добавки. Важно е да не изпадаме в крайности и да не разчитаме на “суперхрани” да задоволят нуждите ни от разнообразни хранителни вещества.

 Кето диета – митове и реалност    

Кетогенната диета и нейни разновидности са изключително популярни в момента, но тази диета е доказано ефективна единствено при лечение на епилепсия и някои други специфични заболявания. Спазването на нисковъглехидратна и високомазнинна диета с цел отслабване, може да бъде изключително опасно, особено ако се прилага продължително време. Ако все пак сте решили да се подложите на подобна диета, важно е да сте в отлично здраве и да знаете, че тя не може да се спазва дългосрочно. Преди да пристъпвате към подобно хранене трябва да сте добре информирани и да се консултирате със специалист, защото последствия и могат да бъдат дори животозастрашаващи.

Вредно ли е месото?

Има хора, които се чувстват по-добре, когато изключат место от режима си и в това няма нищо лошо. Често, изборът на подобен тип хранене е продиктуван и от екологични съображения. Важно е, ако по една или друга причина решите да спазвате подобен тип хранене, максимално да разнообразявате менюто си с различни видове зеленчуци, плодове, ядки, семена, зърнени култури, защото ограничаването на цели хранителни групи като месо, лесно може да доведе до дефицити.

И все пак, месото в никакъв случай не е вредно, а препоръчителната доза на консумирано месо е до 500 гр седмично, в зависимост от индивидуалните предпочитания, нужди и цели и здравословно състояние.

 Гладуване и гладолечение

Гладът определено не най-добрият начин за отслабване. Гладолечението и гладуването могат да са единствено временна опция при някои заболявания, но не бива да бъдат метод за отслабване или лечение.

 Глутенът, опасен ли е?

Целиакията е рядко срещано автоимунно заболяване, при което се стига до реакция към протеина глутен. Ако не сте диагностицирани с целиакалия, но въпреки това тялото ви реагира негативно на глутена, най-вероятно имате чувствителност към глутен, а не алергия.

За повечето хора, глутенът е напълно безвреден. Само малък процент от хората с целиакалия или алергия към глутена трябва да го избягват. Глутен-съдържащите зърна са богати на много витамини, минерали и фибри. Ако нямате сериозни основания, най-добре е да не се поддавате на модерните тенденции и да лишавате организма си от храни, съдържащи глутен. Не мислете че винаги безглутеновите продукти са по-здравословната алтернатива. Много от безглутеновите продукти на пазара са с добавена захар и мазнини, за да се наподоби вкуса на продуктите с глутен.

 Млякото – истини и заблуди

Алергия към млякото, и по-конкретно към млечен протеин (казеин или суроватъчен протеин) се среща най-често сред децата. При възрастните по-често срещана е лактозната непоносимост. При лактозна непоносимост, необработената лактоза ферментира, което причинява гадене, киселини, диария, подуване, от половин час до два часа след консумация на мляко или млечни продукти. 

Повечето хора с непоносимост към лактоза, понасят добре продукти като кисело мляко,извара и твърдо сирене в умерени количества, тъй като те са с по-ниски нива на лактоза. Ако след консумацията на тези храни, не наблюдавате негативни реакции, по-добре не се лишавайте от тях.

 Консерванти и опасни съставки в храните

Четете внимателно етикетите. Вижте някои от най-опасните E-та, които да избягвате:

Спечели хранителен режим от Топ Форма

Първите десет успешно преминали теста с най-висок резултат ще спечелят безплатна едномесечна програма с индивидуален хранителен режим от Топ Форма. Печелившите ще бъдат уведомени лично в началото на февруари.