Здравословно хранене през лятото

Лято е – сезонът на почивките, отпуските и морето. Дори и тогава трябва да се храним здравословно и балансирано.  А ето към кои правила трябва да се придържаме за едно здравословно хранене през юли.

Хидратация

На първо място през летните месеци е от изключително значение да сме  хидратирани. Препоръчваме да приемате много течности, за да осигурите на организма си хидратацията, от която се нуждае в топлите дни.  През лятото губим много вода чрез потта и ако не си набавям достатъчни количества от нея- рискуваме загубата на вода в организма да доведе до сгъстяване на кръвта. Това затруднява кръвообращението и причинява сърцебиене и затруднено дишане и може да засегне всички органи. Също ако останем дехидратирани през горещите дни, поставяме на риск нашето здраве от изтощение, топлинен удар и др.

Старайте се да изпивате по 30-35 мл. вода на килограм телесно тегло. Освен това може да се хидратирате и чрез консумация на фрешове, плодове и зеленчуци, но избягвайте ледените напитки! Те охлаждат организма само временно и задействат механизма на тялото да поддържа постоянната си температура. Когато изпиете една ледена вода, кръвоносните ви съдове се свиват заради ниската температура. Това води до забавяне на кръвообращението и по-бавно отделяне на топлината от тялото. За да избегнете неприятните последствия – избирайте напитки със стайна температура или студени, но не ледени.

Сезонни плодове и зеленчуци

Консумацията на повече плодове и зеленчуци през лятото е лесен начин да увеличим приема на вода, благодарение на високия процент водно съдържание в тях. През юли се радваме на голямо изобилие и разнообразие от сезонни плодове и зеленчуци – чушки, тиквички, праскови, кайсии,  малини, най-добрият утолител на жажда – динята и много други. Сладките и сочни летни плодове са чудесен източник на антиоксиданти, особено  на витамин C, ликопен и бета каротин. Богатото им съдържание на полезни за организма хранителни елементи, ги превръща в подходящ избор за сутрешна или следобедна закуска, както и в перфектно допълнение към салати, шейкове и млечни продукти.

Риба и морски дарове

За да си набавите нужните на организма протеини и здравословни мазнини, консумирайте два пъти седмично риба и морски дарове. Знаете рибата е чудесен и нискокалоричен източник на протеини и полезни мазнини, но за да ги набавите не трябва да я консумирате пържена, а печена или на скара.

Внимавайте с коктейлите

Повечето коктейли са пълни със захар и оцветители и това ги прави още по-нездравословни, но все пак може да си позволите един коктейл в края на работната седмица и много по-добър вариант е вие да си го приготвите. Освен че вашият коктейл няма да съдържа изкуствени оцветители, ще избегнете и захарта, а вместо нея може да добавите парченца пресни плодове и то по ваш вкус, които ще придадат този сладък вкус в много по-добър и здравословен вариант.

Здравословен сладолед

Да! Знаете ли, че можете да си приготвите вкусен и здравословен сладолед и да го хапвате без угризения. А ето и нашата идея https://www.topforma.bg/recipes/bananov-sladoled/

Какво да избягвате

Лесните за храносмилане, леки храни са най-подходящи за лятото, защото не се задържат дълго в стомаха и не предизвикват чувство за тежест. Тежките ястия и бързата храна като пици, бургери и дюнери, с високо съдържание на мазнини ще повишат телесната ви температура в момент, когато най-малко имате нужда от това. Поради тази неприятна термична реакция е препоръчително да избягвате мазните и пържени храни. Това не само ще ви помогне да се чувствате по-добре през горещите дни, но ще повлияе благоприятно и върху фигурата ви.

С две думи – яжте много сезонни плодове и леки храни; пийте вода и избягвайте мазните и пържени ястия. Продължете да се храните редовно, качествено и умерено и се насладете на лято в топ форма!