Забрана на транс мазнините

транс мазнини

Администрацията на САЩ за храни и лекарства обяви тотална забрана за използването на изкуствени транс мазнини в хранителните продукти в Америка, като даде три годишен срок на производителите на хранителни продукти да заменят съставката напълно.

Транс мазнините (най-често срещани в маргарина и печивата) са директно свързани с коронарните сърдечни болести и високите нива на холестерол. Именно транс мазнините в  миналото бяха промотирани като средство за борба със сърдечните заболявания. Доскоро в България маргарините се промотираха  като здравословна алтернатива на маслото, която “подпомага сърдечната дейност”. Фактите и проучванията в областта показват  точно обратното.

Транс мазнините повишават нивата на „лошия“ холестерол (LDL) и понижават тези на „добрия“ (HDL). Консумирането на транс мазнини увеличава риска от сърдечо-съдови и проблеми и инфаркт.Свързват се още с увеличени риск за развитие на диабет тип 2.

Пълната забрана на транс мазнините ще окаже голям натиск върху производителите на обработени храни. Тъй като транс мазнините са много евтина съставка, която в същото време увеличава срока на годност на продуктите, производителите ще са поставени пред трудността да намерят подходящ заместител.

Забраната на използването на транс мазнини в САЩ предизвика бурни дебати и в България. Потребители от всички сектори поискаха поне съдържанието им и точното количество в храните да бъде задължително упоменато върху етикета на стоката, а други директно предложиха транс мазнините да бъдат забранени и у нас.

Въпреки че има безспорни проучвания доказващи вредата от транс мазнините, засега в Европейския съюз те дори не са предмет на задължително упоменаване върху етикетите на храните. Според Eвропейския регламент на етикетите на готовите продукти от мазнините трябва да се отбелязват само наситените мазнини, а ненаситените са предмет на желание от страна на производителите. До края на тази година, Европейската комисия ще направи доклад за вредата от транс мастните киселини. На негова база тя ще прецени дали има нужда от законови промени, както и от какви точно.Най-вероятно и ненаситените мазнини ще станат предмет на задължително отбелязване върху етикетите на продуктите.Така хората ще могат да вземат информирани решения относно храните, които искат да потребяват.

Списък с някои храни с голямо съдържание на транс мазнини:

  • Сладолед
  • Маргарин
  • Суха сметана
  • Пуканки за микровълнова печка
  • Бисквити
  • Пържени картофи
  • Kартофен чипс

В момента не можем да научим от етикетите дали даден продукт съдържа транс мазнини, но има други начини да разберем. За повече информация относно вредите от транс мазнините и начините да ги открием прочетете статията Транс мазнини.

Ако ви е грижа за здравето ви – избягвайте транс мазнините. Най-лесният начин да го направите е като извадите от менюто си храните, които ги съдържат.
Откъс
Забрана на транс мазнините
Заглавие
Забрана на транс мазнините
Описание
Администрацията на САЩ за храни и лекарства обяви тотална забрана за използването на изкуствени транс мазнини в хранителните продукти в Америка, като даде три годишен срок на производителите на хранителни продукти да заменят съставката напълно.
Автор
Издател
Топ Форма
Сподели, ако ти харесва:
Share

За първи път ли си на нашия сайт?

Ако отговорът ти е да, радваме се, че ни откри! Нашата мисия е да ти помогнем да постигнеш или да задържиш перфектните килограми, като се храниш здравословно. Това е напълно възможно с подходящия точно за теб хранителен режим. Надяваме се да сме ти полезни.

Поръчай своя режим

Виж повече за програмата

Моля, проверете имейла си за линк за промяна на парола. Ако все още имате проблеми – моля, пишете ни на info@topforma.bg

Share