skip to Main Content

#Хранителни съставки

Транс мазнини

Беше ли полезно? Оценете ни!

0 / 5

03.10.2013

транс мазнини

 

Транс мазнините са навсякъде! Всички растителни мазнини за сладкиши съдържат транс мазнини. Същото важи за повечето марки маргарин, въпреки че някои производители предлагат маргарин с ниско съдържание на растителни мазнини и почти никакви транс мазнини. За съжаление по-голямата част от транс мазнините, които консумираме – около 70 % – е скрита в промишлени печива като соленки, чипсове, кексчета, бисквити, вафли, както и в други готови храни и в пържените храни.

  • Преди да продължите, абонирайте се от тук за още полезни статии от нас и нашите специалисти на тема здраве, здравословно хранене и здравословно отслабване:

Ако ви е грижа за здравето ви – избягвайте транс мазнините когато и където можете! Вижте вредите, които те нанасят и избeрете сами дали да продължите да избирате продукти, които ги съдържат:

  • Транс мазнините имат основна роля при започване или поддържане на процеса, водещ до запушени артерии
  • Калориите от транс мазнини не само повишават LDL (лошия холестерол), но и намаляват нивата на HDL ( добрия холестерол)
  • Транс мазнините увеличават количеството на триглицеридите и на вещество наречено липопротеин в кръвта. По – високите нива на триглицериди и липопротеин се свързват със сърдечни заболявания
  • Транс мазнините правят тромбоцитите по-лепкави  от обичайното и следователно по-вероятно да формират съсиреци в кръвоносни съдове в сърцето, мозъка и другаде.

Увеличението на количеството транс мазнини, които се произвеждат и консумират в света, е подозрително паралелен на увеличението на сърдечните заболявания през по-голямата част от века.

У нас ограничение  за употребата на този вид мазнини  няма, а производителите не са длъжни да изписват на етикетите колко грама транс мазнини има в продукта. Много от производителите  ги използват вместо олио или масло, защото са по-евтини, имат полутвърда консистенция, увеличават срока на годност, обогатяват аромата и вкуса на продуктите.

Няма вероятност да научите от етикета дали даден продукт съдържа транс мазнини. Можете да придобиете някаква представа колко транс мазнини има в един продукт като разгледате списъка на съставките. Ако откриете някакви хидрогенезирани или частично хидрогенезирани растителни мазнини, то храната определено съдържа транс мазнини и е най-добре да я отбягвате.  Някои изобретателни производители използват думите растителна мазнина или маргарин в списъка със съставките, което също означава транс мазнини. И понеже съставките се изброяват по реда на теглото (или използваното количество), ще можете да добиете приблизителна представа  за използваното количество транс мазнини при производството на конкретната храна. Ако измежду първите няколко съставки е посочено частично хидрогенезирано растително масло – това означава, че храната съдържа голям процент транс мазнини. Частично хидрогенизирани мазнини, посочени в края на дълъг списък от съставки – не са от особено значение за крайния продукт.

Най-лесният начин да сте сигурни, че не приемате транс мазнини е като забравите пържените храни и като отбягвате продуктите, които ги съдържат в най-големи количества –  маргарин, тестени изделия, сладкиши и снаксове, пържените храни и полуфабрикатите.

Ако все още нямате индивидуален хранителен режим, можете да го поръчате от тук.

Други свързани статии:

Още от Топ форма

Какво представлява инсулиновата резистентност? Често инсулиновата резистентност е наричана още и “преддиабетно състояние”, при което клетките в организма не могат да усвояват добре глюкозата от кръвта. В резултат,  панкреасът реагира като произвежда повече инсулин. Как се случва това ? При…

Прочети още

Подготвили сме ви изцяло постно меню с вкусни и лесни за приготвяне рецепти, подходящи за цялото семейство. Дори и да не спазвате Великия пост, можете да си направите постен ден с тези здравословни рецепти.   Постна закуска За закуска си…

Прочети още
Back To Top