Л-Карнитин за отслабване?

 

Л-Карнитин е натурална аминокиселина, която си е спечелила славата на „добавка за отслабване“. Тя играе важна роля в производството на енергия, като транспортира мастните киселини до клетъчните митохондрии. Митохондриите от своя страна са като клетъчни електоцентрали, като изгарят мазнини и произвеждат енергия на най-ниското възможно равнище – клетъчното.

Тялото ни може само да произвежда Л-Карнитин от аминокиселините лисин и метонин. За тази цел е необходимо да разполагаме със значителни количества  витамин C.

В допълнение към Л-Карнитина, произвеждан в тялото, можем да си набавяме и допълнителни количества от храната, която консумираме и по-конкретно от месо и риба.

Ролята на Л-Карнитин в тялото

Основната роля на Л-Карнитин е свързана с функционирането на клетъчните митохондрии и с производството на енергия. Тази аминокиселина помага за транспортирането на мастните киселини в клетките, където те се трансформират в енергия.

Около 98% от Л-Карнитина в тялото се намира в мускулите, а останалата част е в черния дроб и в кръвта.

Л-Карнитина има значителна полза за здравословното остаряване и за справянето с определени болести на сърцето и мозъка, защото подпомага функционирането на митохондриите и допринася за техния растеж и ефективност*.

Накратко: Основната роля на Л-Карнитина е да транспортира мастните киселини до клетките, където те се трансформират от митохондриите в енергия.

Л-Карнитин и сваляне на килограми

На теория, има логика в използването на Л-Карнитин като добавка за отслабване. Знаейки, че тази аминокиселина допринася за транспортирането на мастните киселини в клетките, където те се трансформират в енергия, е логично да предположим, че Л-Карнитина ще увеличи способността ни да горим мазнини и да свалим килограми. На практика, обаче, тялото е изключително сложен организъм и резултатите от проучвания върху влиянието на Л-Карнитин са противоречиви. Някои проучвания заключват, че приемането наЛ-Карнитин не оказва влияние върху горенето на мазнини и отслабването**, докато други показват, че той ни помага да сваляме килограми***.

Тази аминокиселина може да подпомогне отслабването при хора, страдащи от затлъстяване, както и при по-възрастни хора с ниска физическа активност, но не и без подходящ хранителен и тренировъчен режим. Нужни са още проучвания, които да потвърдят ползите от Л-Карнитин за физически активните млади хора.

Накратко: Въпреки че функцията на Л-Карнитин ни кара да мислим, че тази аминокиселина подпомага отслабването, ефектите й са незначителни, а проучванията са противоречиви.

Хранителни източници на Л-Карнитин

Можете да си набавяте малки количества Л-Карнитин от месо и риба. Основните хранителни източници на Л-Карнитин са:

Телешко: 81 милиграма в 85 грама

Свинско: 24 милиграма в 3 85 грама

Риба: 5 милиграма в  85 грама

Пилешко: 3 милиграма в 85 грама

Мляко: 8 милиграма в 227 милилитра

Интересно е да се отбележи, че Л-Карнитина от хранителни източници се усвоява по-добре отколкото този, приеман като добавка. 57-84% от Л-Карнитина се усвоява, когато е приеман с храна, а само 14-18%, когато се пие като добавка****.

Тялото също има способността да произвежда Л-Карнитин от аминокиселините метонин и лисин, когато резервите му са малки.

Поради тези причини приемането на Л-Карнитин под формата на добавки не е наложително, освен при специфични ситуации като например лечение.

Накратко: Основните хранителни източници на Л-Карнитин са месото, рибата и други животински продукти, като млякото. Организмът на здрав човек също произвежда достатъчни количества от тази аминокиселина. Нивата на Л-Карнитин при веганите и вегетарианците са ниски и при необходимост те могат да си го набавят с добавки.

 

Л-Карнитин е най-известен със свойствата си да гори мазнини, но научните проучвания са противоречиви. Най-вероятно няма да ви помогне да свалите много килограми, но няма и да ви навреди. Повечето проучвания потвърждават ползите от Л-Карнитин за здравето,особено за функционирането на мозъка и като превенция на болести. Добавки с Л-Карнитин могат да повлияят позитивно на по-възрастни хора, както и на вегани и вегетарианци, при които нивата му са по-ниски. Балансираният хранителен режим е източник на достатъчни количества Л-Карнитин. Ако все още нямате индивидуален хранителен режим, можете да го поръчате от тук.

 

*http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11925454
**http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10861338
***http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27335245
****http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15591001

 

Моля, проверете имейла си за линк за промяна на парола. Ако все още имате проблеми – моля, пишете ни на info@topforma.bg