Л-Карнитин за отслабване?

 

Л-Карнитин е натурална аминокиселина, която си е спечелила славата на „добавка за отслабване“. Тя играе важна роля в производството на енергия, като транспортира мастните киселини до клетъчните митохондрии. Митохондриите от своя страна са като клетъчни електоцентрали, като изгарят мазнини и произвеждат енергия на най-ниското възможно равнище – клетъчното.

Тялото ни може само да произвежда Л-Карнитин от аминокиселините лисин и метонин. За тази цел е необходимо да разполагаме със значителни количества  витамин C.

В допълнение към Л-Карнитина, произвеждан в тялото, можем да си набавяме и допълнителни количества от храната, която консумираме и по-конкретно от месо и риба.

Ролята на Л-Карнитин в тялото

Основната роля на Л-Карнитин е свързана с функционирането на клетъчните митохондрии и с производството на енергия. Тази аминокиселина помага за транспортирането на мастните киселини в клетките, където те се трансформират в енергия.

Около 98% от Л-Карнитина в тялото се намира в мускулите, а останалата част е в черния дроб и в кръвта.

Л-Карнитина има значителна полза за здравословното остаряване и за справянето с определени болести на сърцето и мозъка, защото подпомага функционирането на митохондриите и допринася за техния растеж и ефективност*.

Накратко: Основната роля на Л-Карнитина е да транспортира мастните киселини до клетките, където те се трансформират от митохондриите в енергия.

Л-Карнитин и сваляне на килограми

На теория, има логика в използването на Л-Карнитин като добавка за отслабване. Знаейки, че тази аминокиселина допринася за транспортирането на мастните киселини в клетките, където те се трансформират в енергия, е логично да предположим, че Л-Карнитина ще увеличи способността ни да горим мазнини и да свалим килограми. На практика, обаче, тялото е изключително сложен организъм и резултатите от проучвания върху влиянието на Л-Карнитин са противоречиви. Някои проучвания заключват, че приемането наЛ-Карнитин не оказва влияние върху горенето на мазнини и отслабването**, докато други показват, че той ни помага да сваляме килограми***.

Тази аминокиселина може да подпомогне отслабването при хора, страдащи от затлъстяване, както и при по-възрастни хора с ниска физическа активност, но не и без подходящ хранителен и тренировъчен режим. Нужни са още проучвания, които да потвърдят ползите от Л-Карнитин за физически активните млади хора.

Накратко: Въпреки че функцията на Л-Карнитин ни кара да мислим, че тази аминокиселина подпомага отслабването, ефектите й са незначителни, а проучванията са противоречиви.

Хранителни източници на Л-Карнитин

Можете да си набавяте малки количества Л-Карнитин от месо и риба. Основните хранителни източници на Л-Карнитин са:

Телешко: 81 милиграма в 85 грама

Свинско: 24 милиграма в 3 85 грама

Риба: 5 милиграма в  85 грама

Пилешко: 3 милиграма в 85 грама

Мляко: 8 милиграма в 227 милилитра

Интересно е да се отбележи, че Л-Карнитина от хранителни източници се усвоява по-добре отколкото този, приеман като добавка. 57-84% от Л-Карнитина се усвоява, когато е приеман с храна, а само 14-18%, когато се пие като добавка****.

Тялото също има способността да произвежда Л-Карнитин от аминокиселините метонин и лисин, когато резервите му са малки.

Поради тези причини приемането на Л-Карнитин под формата на добавки не е наложително, освен при специфични ситуации като например лечение.

Накратко: Основните хранителни източници на Л-Карнитин са месото, рибата и други животински продукти, като млякото. Организмът на здрав човек също произвежда достатъчни количества от тази аминокиселина. Нивата на Л-Карнитин при веганите и вегетарианците са ниски и при необходимост те могат да си го набавят с добавки.

 

Л-Карнитин е най-известен със свойствата си да гори мазнини, но научните проучвания са противоречиви. Най-вероятно няма да ви помогне да свалите много килограми, но няма и да ви навреди. Повечето проучвания потвърждават ползите от Л-Карнитин за здравето,особено за функционирането на мозъка и като превенция на болести. Добавки с Л-Карнитин могат да повлияят позитивно на по-възрастни хора, както и на вегани и вегетарианци, при които нивата му са по-ниски. Балансираният хранителен режим е източник на достатъчни количества Л-Карнитин. Ако все още нямате индивидуален хранителен режим, можете да го поръчате от тук.

 

*http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11925454
**http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10861338
***http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27335245
****http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15591001

 

За първи път ли си на нашия сайт?

Ако отговорът ти е да, радваме се, че ни откри! Нашата мисия е да ти помогнем да постигнеш или да задържиш перфектните килограми, като се храниш здравословно. Това е напълно възможно с подходящия точно за теб хранителен режим. Надяваме се да сме ти полезни.

Поръчай своя режим

Виж повече за програмата

Моля, проверете имейла си за линк за промяна на парола. Ако все още имате проблеми – моля, пишете ни на info@topforma.bg