Пуканки – полезни или вредни

Пуканки – една от най-популярните и най-здравословни храни за спонтанно похапване. Те са богати на важни хранителни елементи и имат многобройни ползи за здравето, когато са приготвени правилно. Често пуканките, които консумираме се предлагат с голямо количество мазнина, сол и захар, което води до преяждане и намалява или напълно унищожава полезните им свойства. Поради тази причина е много важно да приготвяме пуканките си правилно. Те могат да са както много здравословни, така и опасни за здравето и линията ни, в зависимост от начина, по който са приготвени.

Хранителни факти:

Много хора не осъзнават, че пуканките са пълнозърнеста храна, което ги прави натурално богати на няколко важни хранителни елемента. Голям брой проучвания свързват консумацията на пълнозърнести храни с многобройни ползи за здравето като намален риск от възпаления и от сърдечносъдови заболявания. Пълнозърнестите храни имат и способността да ни помагат в борбата с килограмите и винаги присъстват в режимите, изготвяни от Ипократис.
Ето и хранителния състав на 100 г пуканки, приготвени с минимално количество мазнина:

• Витамин B1: 7% от препоръчителния дневен прием
• Витамин B3: 12% от препоръчителния дневен прием
• Витамин B6: 8% от препоръчителния дневен прием
• Желязо: 18% от препоръчителния дневен прием
• Магнезий: 36% от препоръчителния дневен прием
• Фосфор: от препоръчителния дневен прием
• Калий: 9% от препоръчителния дневен прием
• Цинк: 21% от препоръчителния дневен прием
• Мед: 13% от препоръчителния дневен прием
• Манган: 56% от препоръчителния дневен прием

Тези полезни вещества идват с 387 калории, 13 г белтъчини, 78 г въглехидрати и 6 г мазнини за 100 г. В 100 г пуканки се съдържат и 15 г фибри, което е изключително високо количество и превръщат изпуканите царевични зърна в един от най-добрите източници на фибри.

Пуканките са изключително богати на фибри

Съдържанието на фибри в пуканките е изключително високо. Според редица проучвания фибрите намаляват риска от множество заболявания, сред които сърдечносъдови болести, затлъстяване и диабет тип 2**.

Фибрите ни помагат и за свалянето на килограми и поддържат храносмилателната ни система в изправност.

Препоръчителният дневен прием на фибри е 25 грама за жени и 38 грама за мъже, но повечето хора приемат много малко от препоръчителното количество. Само в 100 грама пуканки се съдържат 15 г фибри, което е повече от половината от необходимия дневен прием.

 

Пуканките могат да ни помогнат да свалим килограми

Пуканките са богати на фибри, сравнително нискокалорични и с ниско съдържание на мазнини. Това са основни характеристики на храните, които са подходящи, когато сме на режим за отслабване.
С 31 калории за една стандартна порция, приготвените правилно пуканки се нареждат сред най-нискокалоричните храни за спонтанно похапване. Богатото им съдържание на фибри, ги прави засищаща храна и съответно ни помага да ограничим количествата храна, която приемаме.

Колкото и да са полезни и нискокалорични пуканките, умереността е ключова и за тях. Можете спокойно да включите пуканки в режима си, но опитвайте да ги вкарате в някое от храненията си за деня (примерно следобедна закуска), а не да ги похапвате между основните хранения.

Пуканките са натурални антиоксиданти

Полифенолите са антиоксиданти, които предпазват клетките ни от вредното влияние на свободните радикали. Според конкретно проучване* пуканките съдържат по-голямо количество полифеноли отколкото плодовете и зеленчуците.
Полифенолите се свързват с разнообразни ползи за здравето като – по-добро кръвообращение, подобрено храносмилане и намален риск от различни болести, сред които рак на гърдата и на простатата.

 

Домашно приготвените пуканки са изключително полезни

Правилният начин за приготвяне на пуканки, е да изпукаме ронена царевица в минимално количество мазнина. Достатъчни са 3 мин, за да си приготвим пълна купа пуканки. Всичко което ви е нужно е 3 с.л. мазнина (кокосово масло, зехтин или олио) и ронена царевица, колкото да покрие дъното на тенджера. Сипвате мазнината и царевицата заедно, затваряте тенджерата и след 3 минути пуканките са готови.

Избягвайте пуканките за микровълнова печка, защото те съдържат голямо количество мазнина, сол и канцерогенни вещества.

От друга страна домашно приготвените пуканки са богати на витамини, минерали и полифеноли, вкусни са и са един от най-добрите източници на фибри. Консумирани в умерени количества, пуканките могат да са част от всеки здравословен хранителен режим.

 

* http://www.scranton.edu/news/articles/2012/03/popcorn-study.shtml
**http://www.bmj.com/content/347/bmj.f6879
Откъс
Пуканки - полезни или вредни
Заглавие
Пуканки - полезни или вредни
Описание
Пуканките са една от най-популярните и най-здравословни храни за спонтанно похапване. Те са богати на важни хранителни елементи и имат многобройни ползи за здравето, когато са приготвени правилно. Често пуканките, които консумираме се предлагат с голямо количество мазнина, сол и захар, което води до преяждане и намалява или напълно унищожава полезните им свойства.
Автор
Издател
Топ Форма

Моля, проверете имейла си за линк за промяна на парола. Ако все още имате проблеми – моля, пишете ни на info@topforma.bg