Глутенът – опасен или не?

Глутенът – опасен или не?

 

Продължаваме темата за хранителните непоносимости и алергии с темата за глутена.

Само преди десетина години, малко хора знаеха какво точно е глутен. Днес, безглутеновата диета е една от най-популярните. Някои твърдят, че безглутеновата диета е идеална за отслабване, други твърдят, че с нея са излекували главоболието. В магазините има цели щандове с безглутенови храни – безглутенова паста, безглутенови вафли, бисквити и др. Това разнообразие е изключително важно за хората, които страдат от целикалия (или цьолиакия). Целиакията е рядко срещано автоимунно заболяване, при което се стига до реакция към протеина глутен.  Установяването на болестта се прави, чрез специален кръвен тест или процедури подобни на ендоскопията.

Ако не сте диагностицирани с целиакалия, но въпреки това тялото ви реагира негативно на глутена, най-вероятно имате чувствителност към глутен, а не алергия. За съжаление, не съществува кръвен тест, който може да потвърди дали човек е чувствителен към глутен. Много от симптомите, описвани като реакция срещу глутена като подуване, умора, главоболие, са неспецифични и могат да бъдат свързани с редица други причини, включително стрес, инфекции или други заболявания. Има някои здравословни състояния, при които е препоръчително да се избягват храни, съдържащи глутен.

Напоследък обаче, безглутеновата диета се е превърнала в мода и много хора спазват подобен тип хранене, без да има действителна нужда от това. Д-р Райна Стоянова, един от специалистите, изготвящи режими в Топ Форма споделя: “За повечето хора, глутенът е напълно безвреден. Само малък процент от хората с целиакалия или алергия към глутена трябва да го избягват! Като оставим настрана глутеновите предубеждения, глутен-съдържащите зърна са богати на много витамини, минерали и фибри.” Ако нямате сериозни основания, най-добре е да не се поддавате на модерните тенденции и да лишавате организма си от храни, съдържащи глутен.

И все пак, ако имате съмнения за алергия или някаква реакция срещу глутен, най-добре е да се консултирате със специалист. Един от начините, да се установи чувствителност към глутен, е с режим без глутен за един месец. Важно е през това време да се самонаблюдавате и да следите дали симптомите ще изчезнат. След едномесечния период, се започва с включване на глутен в режима и съответно се следи дали симптомите ще се завърнат.

Без глутен – а полезно ли е?

Не мислете че винаги безглутеновите продукти са по-здравословната алтернатива.  Много от безглутеновите продукти на пазара са с добавена захар и мазнини, за да се наподоби вкуса на продуктите с глутен.

Освен това, безглутенов режим, не трябва да означава режим без въглехидрати. Най-добре е да замените глутеновите продукти с натурални безглутенови храни като киноа, див ориз, картофи, амарант, елда. Има и богат избор от брашна без глутен като оризово, соево, бадемово, сусамово, които можете да използвате за домашно приготвени хлябове и други печива.

За хората, които трябва да спазват ограничаващ режим на хранене, поради непоносимост или друго заболяване, спазването на балансиран, здравословен и разнообразен хранителен режим може да се окаже голямо предизвикателство.  Поради ограниченията, включването на най-подходящите заместители, е изключително важно. Ако се чудите дали менюто ви включва всички необходими хранителни елементи, можете да се доверите на нашите специалисти. Попълнете въпросника и наш специалист ще изготви за Вас разнообразен, балансиран и здравословен режим, който ще включва най-подходящите за Вас заместители. Попълнете въпросника от тук>>

В следващите статии ще обърнем внимание на непоносимостите към лактоза и хистамин. Ако имате въпроси, свързани с хранителни непоносимости и алергии към храни, пишете ни, ще се радваме да Ви отговорим.

Беше ли полезно? Оценете ни!

0 / 5