Средиземноморска диета – всичко, което трябва да знаеш

Изключително известна и доказано здравословна, средиземноморската диета остава недобре разбрана. Ако попитаме голям брой хора какво представлява „средиземноморска диета“, едва ли ще получим много еднакви отговори.

Въпреки името си, средиземноморската диета не е програма за отслабване. Тя е начин на хранене и начин на живот. Тя няма предписателен характер, а описателен. Описва определен модел на хранене.

„Средиземноморска диета“ е начин на хранене и начин на живот, който всеки от нас може да води.

Какви храни включва средиземноморската диета

Дори мненията на специалистите по хранене се разминават относно детайлите на средиземноморската диета. Но основните принципи са ясни. Тя е модел на хранене, който включва големи количества плодове и зеленчуци, бобови храни като леща, грах и боб, пълнозърнести храни и разбира се зехтин.

Рибата и морската храна са част от средиземноморската диета, но тяхната консумация е варирала в миналото, според това колко близо до морето са живеели хората. Пилешкото месо, яйцата и малки количества млечни продукти като кисело мляко и сирене,  също са част от средиземноморската диета. Червеното месо и сладките рядко присъстват в модела на хранене, очертан от средиземноморската диета. Тя обаче включва червено вино, което съпътства ястията в умерени количества. Хлябът, пастата и картофите също са били част от менюто на средиземноморците от миналото.

Автентичната средиземноморска диета не включва консерванти. В нея присъства разнообразие от пресни, непреработени храни, поляти със значително количество зехтин. Когато използваме зехтина , за да овкусяваме ястията си, знаем кога да спрем. А когато мазнините са скрити в преработени храни, под формата на трансмазнини – често злоупотребяваме с количествата и вредим на здравето си.

Ако сте на режим от Топ Форма, знаете, че можете да използвате 1 с.л. зехтин за овкусяване на всяко ваше ястие. Доста сходно със средиземноморската диета, нали? Все пак диетологът на Топ Форма е автентичен грък…

Средиземноморската диета ни предпазва от сърдечно-съдови заболявания и подобрява здравето ни

Според съвсем скорошно проучване, представено на международната конференция за сърдечно-съдови заболявания в Рим, хората в чието меню присъстват големи количества зеленчуци, бобови храни, риба и зехтин, имат 37% по-малък риск да загинат от сърдечно-съдово заболяване, отколкото хората, които наблягат на червените меса и маслото.

Това проучване е проведено в рамките на 17 години и включва 24000 изследвани лица. То доказва, че средиземноморската диета е по-ефективана за регулиране на холестерола в организма, отколкото медикаментите за намаляване на холестерола.

Един от основните изводи от това проучване, е че манията по „суперхраните“не е правилната посока.  Хората, които вярват, че консумирайки определени храни като кейл или чиа, се грижат за здравето си, определено грешат.  Грешно е и фокусирането и изключването от менюто на единични храни или групи храни, като захар и мазнини.  Проучването доказва, че най-ефективният начин да се грижим за здравето си е да имаме балансирано меню. Меню, включващо разнообразие от храни. Да се храним така, както са се хранили народите от Средиземноморието.

Този начин на хранене ни предпазва от деменция и сърдечно-съдови заболявания и ни помага да не качваме излишни килограми. Средиземноморската диета е потенциалното решение на проблема с наднорменото тегло. За съжаление  повечето хора не разбират същността й и не се хранят по описвания от нея начин.

Как да се храним като народите от Средиземноморието

Средиземноморската диета включва повече от храната, която да консумираме. Тя промотира определена култура на хранене, като основен елемент е споделеното хранене. Хранейки се заедно със семейството или приятелите си, успяваме да се насладим на храната. Успяваме да не преяждаме. Обратното – навика да хапваме сами пред телевизира или компютъра, е силно свързан със затлъстяването.

Няма съмнение, че средиземноморската диета е изключително добра за здравето и фигурата ни, но промяната на навиците, не е лесна задача. В общество, където пакетираната храна и полуфабрикатите започват да доминират – е нужно усилие, за да започнем да се храним редовно с прясна, приготвена от нас храна.

Спазването на режим от Топ Форма ще ви помогне да усвоите навиците, характерни за средиземноморската диета. Методиката на Ипократис до голяма степен е основана на правилата за хранене на Средиземноморието и режимите изготвяни от него включват всички храни, типични за средиземноморската диета, но съобразени с индивидуалните особености на отделните клиенти.

Ако все още нямате индивидуален хранителен режим, можете да го поръчате от тук.